Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken kaffemaskin?

1. I
    Medlem · Bromma · 767 inlägg

ikeo

Medlem
    ska man nörda ner sig ordentligt i kaffe leta reda på James Hoffmann roliga videos.
    enligt honom är för övrigt mocca master inte längre nåt speciellt och det finns bättre bryggare

2. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 494 inlägg

findus42Premiumikon: Hand

Fornlämning
    Kan hålla med om att rätt kokat kaffe är fantastiskt. Men vill också tillägga att det är en fråga om tillfälle vad jag önskar och att ett rätt bryggt kaffe kan vara lika tillfredsställande.
    Lika väl som jag både kan uppskatta en välgjord Bourbon och en rökig malt.

Brygger med kokt vatten från panna genom bryggtratt av porslin direkt i thermos. Skånerost med mjukt vatten så att den mörka rostningen riktigt slår igenom.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    447713FA-D340-413C-9D82-AA043583D5B9.jpeg

Kommer inte sitta här och hitta på varför just min metod är bättre. För mig räcker det att det kaffe jag gör åt mig själv och mina gäster smakar bättre än vad jag kan få när jag inte är hemma. Kommenterar givetvis inte eller mästrar min värd om jag blir bjuden. Undantaget då jag vid något sällsynt tillfälle trakteras med kokkaffe av någon som kan konsten. Då jag inte längre själv kokar (måste välja vilken utrustning** jag har) ser jag det som en stor förmån att bli bjuden på den andra sortens kaffe jag uppskattar.

Mvh Findus

**En panna att koka kaffe i bör vara hög och smal.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B51E8B2D-412E-4816-9E4B-C39056E313E6.jpeg

3. B
    Medlem · 104 inlägg
    Vi köpte en sådan här för tre år sedan då min sambo dricker mycket kaffe. Är väldigt nöjd även fast det är några negativa saker med maskinen. 4/5 skulle jag nog ge den

https://www.elgiganten.se/product/h...5n3pQEyLmCuBXD73s54aAldMEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Pros
    -Går relativt fort att få en kopp kaffe
    -Enkel att rengöra och fylla på vatten/bönor
    -Har latte, cappuccino mm
    -Gott kaffe men gäller att hitta bönor som passar en själv

Cons
    -Dyrt med kalktabletter
    -Kräver mer underhåll en en vanlig kaffekokare, men å andra sidan så får man underhålla den varje gång man kokar en kopp
    -Ganska störigt när man är sugen på en kopp och måste tömma och fylla på vatten. I-lands problem men men..
    -Stora plastluckan har gått söner två gånger då små platshållare gått av, går inte tejpa på den och den måste vara på för att starta maskinen

4. K
    Medlem · stockholm · 4 424 inlägg

Kane

Medlem
    Siemens eq9 har gjort sitt jobb bra under 2 pandemijobbahemmaår.

5. L
    Medlem · Östergötland · 2 307 inlägg

largab

Medlem
    • Laddar…
  6. [SH]
    Elektroniktokig · Uppsala · 442 inlägg

[SH]

Elektroniktokig
    Om du vill ha något enkelt och automatiskt, ta en titt på Jura E8. Besök en butik som har den uppställd och testa den. Kan butiken inte dema maskinen så åker du till nästa.

7. Höghus
    Allvetare · Stockholm · 1 010 inlägg

Höghus

Allvetare
    Nu säger du inte om du vill ha en automatisk maskin eller separat espresso och kvarn.
    Du har ju redan bryggare som du är nöjd med så om du inte tycker det är för mycket jobb skaffa en espressomaskin och den dyraste kvarnen du har råd med. Viktigare att lägga pengar på kvarnen än på espressomaskinen. Jag har inga modeller att rekommendera, själv har jag tre äldre espressomaskiner, en hemma, en på jobbet och en i fritidshuset. Två Gaggia och en Saeco. Saecon har trycksatt filter, ingen "riktig espressomaskin" alltså, men gör bra espresso och bästa mjölkskummaren jag provat.

/Höghus

8. K

Kane

Medlem
    Använder man den varje dag behöver bryggenheten plockas ur och rengöras minst varannan vecka. Det blir en hel del kaffesump på den.

9. L
    Medlem · Östergötland · 2 307 inlägg

largab

Medlem
    Jobbigt?
    Jag rengör den då jag kör rengöringen, var 200e kopp är det nog.

10. K

Kane

Medlem
    Nej. På våra 5000 koppar så är det faktiskt bara en gång maskinen sagt till om rengöring av bryggenheten. Det behövs oftare än vad maskinen säger till om.

11. B
    Medlem · Stockholms · 424 inlägg

Boende45

Medlem
    Köpte en Siemens EQ6 och en Delonghi Dinamica prisklass ca 6500 kr. Tänkte jämföra maskinerna mot varandra men provade Siemens-maskinen först, vilket kanske var dumt.

Öppnade aldrig Delonghin utan lämnade tillbaka den…

Nu kommer jag på mig själv med att vilja gå och lägga mig tidigt för att snabbare vakna till frukost och nybryggt kaffe.

Maskinen gör mycket bra cappuccino och latte (restaurang-nivå) men jag dricker i stort sett endast svart kaffe med mjölk.

Hade en Moccamaster innan och det går inte att jämföra nivån på kaffet.

Edit: Ser nu att jag har samma maskin som Bäverberra.

Redigerat 2 jan 18:19
    • Laddar…
  12. nino
    Renoverare · Dalarna · 12 833 inlägg

ninoPremiumikon: Hand

Renoverare
    Svärsonen har en delonghi, vet inte vilken modell men den maler bönorna och man kan välja styrka med en ratt, går även att få espresso (sen om det är en riktig det kan jag inte svara på) som jag som inte dricker kaffe så ofta tycker är bra.
    Tror det är nån skummare på hörnet, 2 koppar går det att brygga samtidigt

13. S
    Medlem · 560 inlägg
    Det är oklart vad du är ute efter.

Automatiska maskiner: Maskinen maler, doserar och brygger kaffet. Exempel: Valfri Jura-maskin.

Halvautomatiska maskiner: Du maler, doserar och tampar kaffet. Maskinen skapar trycket som behövs för att extrahera kaffet. Exempel: Rancilio Silvia

Manuella maskiner: Som halvautomatiska, men du skapar trycket genom att dra i en spak. Exempel: "La Pavoni Europiccola".

Utöver kaffet vill du eventuellt ha möjlighet att skumma mjölk. Till detta behövs vatten som är betydligt varmare än vad du vill ha till kaffet. Antingen så finns det enkelkokare som du kan byta temperatur på (ex. Rancilio Silvia), dubbelkokare (dvs två kokare) eller värmeväxlare. Om du inte bryr dig om mjölken kan du ta en enkelkokare. Om du vill kunna göra kaffe och mjölk samtidigt vill du ha dubbelkokare eller värmeväxlare. Med en enkelkokare gör du förslagsvis mjölken först, för att sedan stänga av ångläget, släppa på vatten så att kokaren kommer ner lagom i temperatur och sedan brygger du ditt kaffe.

För de maskiner som inte är automatiska använder man filter i metall. Den vanligaste typen är, som tidigare nämnts, E61 (eller ja, det är brygghuvudet som är av E61-typ, men det innebär också att filtren och handtagen passar mellan maskinerna). Därför kan det vara praktiskt att ha en E61-maskin.

Det du gör är att först mala 18 gram kaffe i filtret, sedan tampa, dvs trycka till kaffepucken med en tamper (skaffa en i metall, släng eventuellt medföljande i plast). Du behöver öva på att göra detta med samma tryck varje gång. När du gjort detta brygger du i strax under 30 sekunder. Du ska nu ha 36 gram kaffe i koppen. Har du inte det justerar du kvarnen och upprepar. (Obs! Du måste ha kvarnen igång om du justerar mot finare malningsgrad. Kaffe är hårt och är kvarnen stilla kan den skadas.)

Det är nog bra om du kollar vilken sorts pump maskinen har. Vibrationspumpar låter dels mycket, dels kan du inte koppla in maskinen fast till vattenanslutning. (Men de är billigare.)

Om du är nybörjare på espresso och inte vill lägga en halv förmögenhet så ligger det några Rancilio Silvia på Blocket. Du vill nog dock testa att de fungerar vid köp, det är (tydligen) lätt hänt att starta dem utan vatten varpå ge totalt ger upp... kan också vara intressant om de använts med mjukt eller hårt vatten, det blir en jääääkla massa avlagringar i kokaren (vilket man ser när man startat den utan vatten och ska byta värmeelementet...). Du vill nog också sätta dig in i hur man avkalkar sin maskin. Dock inte att rekommendera för alla maskiner. Googla!

Om du inte vill hålla tillbaka kostnad utan skaffa en maskin som håller i en evighet så verkar Rockets Apartamento trevlig. Jag har en något äldre/större från dem som är himla trevlig.

14. P
    Renoverare · 186 inlägg

Peter_Ker

Renoverare
    Jag hade en Melitta Caffeo Solo som höll i 7 år. Sedan köpte jag den nya versionen av samma maskin som heter Melitta Purista. Perfekt och lättskött maskin för det lilla hushållet.

15. Bart
    Medlem · Uppland · 1 570 inlägg

Bart

Medlem
    Här har det hänt grejer under dagen.

Till er som tycker att jag är otydlig i min önskan så har ni helt rätt. Mest för att jag inte har en aning om vad jag "ska" ha. Men jag har gärna en maskin som maler bönor och gör kaffet mer eller mindre helt automatiskt. jag kan absolut ha en mjölkskummare där jag skummar manuellt i en behållare, eller en mer automatisk version som jag har idag på min lilla Nespressomaskin där mjölken har en egen behållare och maskinen sköter hela processen.

Till er entusiaster och kaffeproffs lyfter jag på hatten för er kunskap om kaffe och hur den bäst ska malas och tillredas. Jag är dock ute efter en mer "plug and play" lösning.

Jag har utrymme att ställa en maskin på där den kan stå permanent. Vattenbehållare är bra om det finns på maskinen. Jag kan dock dra fram vatten till den, men gör det helst inte.

När jag kollat på förslagen som lämnats är jag ju sugen på att tycka att en Siemens för 6000 kr kan göra lika gott kaffe som en siemens för 19000 kr. Men utan alla finesser. Eller lurar jag mig själv. Är det i 20000 kr klassen som man bör vara för att hitta en kvalitativ maskin som gör gott kaffe?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.