Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken kaffemaskin?

1. Bart
    Medlem · Uppland · 1 570 inlägg

Bart

Medlem
    Jag börjad dricka kaffe i den mogna åldern av 44 år. Efter det har jag snöat in på kaffe i alla dess former. Jag har en vanlig bryggare som jag tycker ger tillräckligt bra kaffe för vardagsbruk, ibland :rofl:. I alla fall när man har många gäster och Avecen behöver en kompis.

Jag har en Nesspressomaskin med de små kapslarna som jag tycker ger godare kaffe, men är hutlöst dyr per kopp. Även om jag använder andra märken än Nesspresso på kapslarna.

Nu har jag testat kaffe från en dyrare kaffemaskin som kan hantera bönor direkt och har en mjölkskummare, jag älskar en god latte och en riktigt maskin ger överlägset bäst kaffe. Så jag sitter och kikar lite på en maskin. Dock är det något av en djungel, precis som med alla andra verktygsinköp.

Så, vilken maskin använder ni? Rekommenderar ni någon speciell? Vad önskar ni att hade tittat extra på mm?

Budget kan vi avvakta med så att det inte är en faktor som hindrar rekommendationerna. Men rena professionella maskiner kan vi lämna därhän. Det är en hemmamaskin för begränsat användande vi pratar om.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 969 inlägg
    Kaffepanna och kokkaffe is the shit.

3. Bart
    Medlem · Uppland · 1 570 inlägg

Bart

Medlem
    Nej det är det inte.

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 969 inlägg
    Jodå. Vänta ett par år tills pour-over trenden har gått över så har varenda Stockholmshipster en kaffepanna. Kom ihåg vart du läste det först...

I övrigt har jag inte så mycket att tillföra tråden. En kompis har en Siemens-maskin som tar hela bönor och har inbyggd mjölkkokare. Vad jag minns kostade den runt 5 000:- för ett par år sedan och ger helt ok kaffe. Dock tycker jag det är lite för mycket pyssel för varje enskild kopp och jag föredrar kaffet svart.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Jönköpings län · 794 inlägg

RalleB

Medlem
    Är inte så insatt i dagens maskiner gällandes storlek och så men mitt tips är att du först kollar om du har en plats där den permanent kan stå.

Jag har en maskin med några år på nacken (Saeco Talea Giro Plus) och den tar sin plats kan man lätt säga.
    Väger 9kg med så inget man plockar undan och ställer fram då och då.

Annars är det väl som så att denna jungeln är som med verktyg. Alla gillar ”sitt” märke bäst.

Köp dock från något av de större märkerna så du kan köpa slitagedelar och packningar även om ett par år.

6. S
    Medlem · Stockholm · 483 inlägg

Sackaros

Medlem
    Har slitit ut en billigare maskin (kvarnen) och har nu en jura e8.

7. putte22
    Elektroniktokig · Uppsala · 741 inlägg

putte22

Elektroniktokig
    Har en Jura Ena 8. Som jag är nöjd med. Både i storlek och design.

8. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 888 inlägg
  9. alm82
    Medlem · 939 inlägg

alm82

Medlem
    Jag har en siemens s20 sen 15 år tillbaka. Den används fortfarande dagligen.

10. L
    Medlem · Norrbotten · 2 499 inlägg

Lutte

Medlem
    Aldrig försent att börja dricka kaffe!

Köpte en siemens surpresso 2013 som funkat riktigt bra för oss i alla år, men med tanke på att den skulle fylla 8a år iår och har säkerligen gjort 10 000koppar kaffe så kände vi att det var dags att byta.

Så har hållit utkik efter en bra deal på kaffemaskin och så nu i mellandagarna dök det upp en bra deal.

Köpte oss en siemens eq 500 automatic, ordinarie pris ca 7500 och så på rea blev det 4990 sen 1000kr cashback på det så totalt 3990 för en bra maskin på mediamarkt

Att det blev en siemens igen var bara för att den gamla helt enkelt var så imponerande med sin livslängd.

Men hur som haver, nya maskinen är ljusår mer avancerad än våran gamla och mer avancerad än nya maskiner som ligger och guppar där i prisklassen 3-5000kr

Superenkelt att göra en latte eller annan mjökskummad kaffedryck, man kör ner sugslangen i paketet och trycker på knappen så gör maskinen allt jobb.
    Sen då man är klar så har man rengöring med några enkla knapptryck.

Användarvänligheten är hög då man enkelt byter mellan drycker och styrkor, displayen säger när det är dags för tömning, påfyllning och såna saker.

Den är ljusår tystare än våran gamla så man slipper väcka hela huset när man ska göra sitt morgonkaffe.

Så nu får jag hoppas att den lever lika länge som den gamla.

Finns säkert bättre maskiner, men sett till priset så tror jag inte man gör en bättre affär idag.

• Laddar…
  11. S
    Medlem · 269 inlägg
    Vadå "vänta"? Vi stockholmshipsters kokar redan vårat kaffe. Gärna över öppen eld i ett naturreservat i utkanten av stan.
    https://www.lemmelkaffe.com/sv/

• Laddar…
  12. Roffe_riff
    Medlem · 248 inlägg
    Lite off topic, hoppas ni ursäktar!

Någon som känner till en filterhållare som passar till moccaster, där filterhållaren har rund botten, fast är gjord av glas eller porslin?

Gillar kaffet, men har alltid ogillat att varmt vatten passerar igenom ytterligare en plastpryl tillsammans med kaffet. Hållarens yttre bottendiameter bör vara cirka 8-9cm.

Mvh

13. T
    Självbyggare · Skåne · 2 923 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    Fascinerande hur mycket pengar folk har att röra sig med, när det finns en betalningsvilja för kaffemaskiner i 60.000 kronors klassen. En utmaning för tanken om vad en kaffemaskin kan kosta.

Vi använde länge en Melitta-bryggare som säkert kostat hiskeliga 149 kr eller något liknande när den köpts, men exakt ålder vet vi inte då den ingick i huset när vi köpte huset. Den hade väl säkert fungerat länge än men sambon satte restkaffet i kannan på elspisen för uppvärmning och gick sedan ut. Jag väcktes av brandvarnaren som recenserade kokkonsten av plastdetaljer som brann med öppen låga i köket. Brandvarnarens ilska var också signalen för, så att säga, att det var dags att hitta en ersättare. Har numera en Moccamaster som är lite pysslig med alla sina lösa plastlock men i övrigt är vacker att se på i köket.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2022-1-2_11-32-53.png

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 269 inlägg
    Lite mer on topic: vill du ha en "riktig" espressobryggare, skaffa en med e61-grupp. Det är den som många klassiska professionella maskiner använder. Sen är det ju så klart minst lika viktigt med rätt bönor och att få det hyfsat nyrostat och nymalet. Vi kör en klassisk moccamaster hemma, och att köpa nymalet kaffe från ett litet rosteri gör hela skillnaden.

• Laddar…
  15. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 11 888 inlägg
    Finns maskiner med dubbla kokare för runt 15k 5k till för kvarnen (kvarnen är lika viktigt som kaffemaskinen). Kolla också alltid datumet på kaffebönorna. De ska max vara en månad gamla. Sist men inte minst ska det malas max 5 minuter innan använding.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.