Vilken kabel ska jag välja?

389 läst  7 svar

1. K
    Medlem Nivå 7
    Jag bygger husgrund (platta på mark) och ska dra kabel (en till gäststuga, två till utomhusbelysning/uttag) i kabelskyddsrör genom plattan.

Vilken kabel ska jag välja för detta? Den bör vara mjuk för att jag ska få igenom den med dragtråd.

EDIT: I lilla gäststugan sitter en central med ett par grupper för golvvärme, belysning och uttag.

Redigerat
  2. J
    Husägare · Nivå 7
    Dra en N1XV 5G6 till gäststugan.
    Var ska uttag och belysning sitta? Är det typ pollare? Behöver mer info.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 20
    Ja, mycket mer info. Är plattan redan gjuten? Annars hade jag sett till att dra minst två 50 mm tomrör från elcentral och ut 2 m utanför plattans kant, förutom det du vet att du behöver idag. Dessa tomrör kan sedan grävas fram och skarvas när du kommer på att du vill ha en attefallare och en elbilsladdare om fem år istället för att du ska behöva göra någon ful dragning inne.

I det specifika fallet, var hade du tänkt att fördela kabeln/kablarna? Ska det vara en kabel till gästhuset och en annan till uttag/belysning?

4. K
    Medlem Nivå 7
    Uttag ska sitta vid lämpligt ställe vid altanen så jag kan koppla elgräsklippare, dra skarvsladd till bryggan etc. Belysning är lite LED-lampor i trädgården och eventuellt spotar i altan. En av kablarna har jag mest som "extra" om någon behov skulle dyka upp längre fram.

Plattan gjuts i nästa vecka och jag vill dra kablarna innan dess för att vara på säkra sidan. Jag har två kabelskyddsrör utöver den som ska till befintliga gäststugan. Ja, till gäststugan tänkte jag ha en egen kabel. Uttag/beslysning kan vara samma så har jag en extra till framtida behov.

5. J
    Husägare · Nivå 7
    Ok, jag skulle dra separata kablar till belysning och uttag, 1st EQLQ 3G1,5 till vardera. Alternativt kan du ju ha båda dessa i samma kabel genom att dra en EQLQ 4G1,5 istället men då måste du ha ett ställa där du kan förgrena dessa. Vad använder du för rör? Se till att det är typ SRN gul 50mm med slät insida.

Du kan dra två kablar i samma rör men då behöver du någonstans där dessa kan gå upp och förgrenas, kanske under altanen.

6. K
    Medlem Nivå 7
    Kan en Aceflex RV-K 5G2,5 funka?

7. J
    Husägare · Nivå 7
    Ja, kabeltypen är likvärdig med N1XV som jag föreslog, skillnaden är att N1XV är mångkardelig och Aceflexen är Rikkarderlig.
    Ta den som är billigast. 5G2,5 möjliggör 3x16A avsäkring, räcker det för dina behov? Jag tror det. 5G6 som jag föreslog klarar åtminstone 25A.

• Laddar…
  8. K
    Medlem Nivå 7
    Toppen. Tack för hjälpen!

EDIT: Ja, 3x16A kommer räcka gott.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: