Byggahus.se

Vilken kabel är vad

1. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Nej för h-e! Har du inte läst allt jag skrivit?

2. Z
    Medlem · 16 inlägg

Zeezoo81

Medlem
    Kan jag själv mäta upp vad de olika kablarna är? Och vad behöver jag för instrument för det i så fall?

3. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag ber om ursäkt för mitt senaste ganska bryska svar, men det enda råd jag kan ge utifrån dina svar är att ringa en elfirma. Jag kan inte förklara allt detta mer utförligt, utan det kräver en förståelse för grundläggande ellära, elinstallationer i bostäder och grundläggande principer för skydd mot elchock. Det är troligen ett väldigt litet steg till att koppla in en lampa i din takdosa, det kräver bara lite grundläggande förståelse, och/eller att besvara de frågor som ställs.

4. T
    Medlem · Örebro · 865 inlägg

TechChad

Medlem
    @Zeezoo81
    Jag tycker du ska göra som bo och ringa en elfirma. Sen att det blir stans dyraste lampa spelar ju ingen roll.

Själv hade jag kopplat in lampan enligt följande blå som nolla och vit som tändtråd. Ska lampan ha jord hade jag använt gul/grön.
    Efter att ha kopplat in detta hade jag sen slagit på säkringen igen. Testat strömbrytaren och kollat om det lyser/är locket som det ska.

Japp troligen kommer jag få massa :surprised: :mad::poop::thumbdown:för denna skrivning. Men sannolikheten för att det inte ska stämma ser jag som liten efter ditt tidigare test.

5. E
    Medlem · 5 656 inlägg
    Hen har ju spänningsprovare och kapacitet att mäta, varför måste hen ringa elektriker?

• Laddar…
  6. T

TechChad

Medlem
    För att elektriker är mycket smartare än övriga befolkningen.

7. R
    Medlem · alingsås · 348 inlägg

raderat

Medlem
    Annars går hen miste om Ahlsells rabatt på Plejdpuck.

8. T

TechChad

Medlem
    Den rabatten slår dom flesta mellandagsreorna!
    O precis som mellandagsrean så är det lika mkt lurendrejeri.

9. S
    Medlem · Stickholm · 61 inlägg

Stolsben

Medlem
  10. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Alldeles riktigt får du en massa #%&%/(/%&¤#¤%& av mig för ditt inlägg så varför skrev du det? TS har ännu inte kunnat förklara omständigheterna som styr hur skyddsjorden ska hanteras i detta fall. Vi vet inte vad för slags rum det handlar om och vilken slags lampa det handlar om. Du har inte angivit hur detta ska hanteras för olika fall och det är tydligt av ditt svar att du heller inte förstår detta, så vad Du hade gjort kan betraktas som farligt och har mycket liten bäring på vad TS och andra borde göra. Du har heller inte förstått vilka kontroller som är relevanta att göra - det kan innefatta mer än att lampan lyser.

11. T

TechChad

Medlem
    Japp, men troligen så kommer lampan lysa..

12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Läste du delen om att du inte förstod vilka villkor som gäller för att det ska "fungera"? Att lampan lyser är sekundärt. Det primära är att installationen är säker, däribland säker vid fel.

13. T

TechChad

Medlem
    Nja, syftet med hela installationen är ju att lampan ska lysa så det känner jag som primärt. Sekundärt är att det ser snyggt ut.
    Sen att den är säker kommer väl på en fjärde eller femteplats som bäst.

14. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ok, då tror jag forumet kan förstå hur det ska värdera dina inlägg här i framtiden.

15. T

TechChad

Medlem
    Har dom inte lyckats med det tidigare så är det på tiden nu!
    Det finns alldeles för många troll där ute i skogarna!

:heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.