Byggahus.se

Vilken IVT bergpump modell är detta?

1. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem
    Vilken IVT bergvärme modell är detta?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0573.JPG

Och vad gör detta kärlet som jag tror är kopplat mot radiatorerna.
    Först tänkta jag värmeväxlare, sen volymökare, men just att det är dubbla rör in och ut samt cirkulationspump. Kan det vara att huset har varmvattencirkulation? Eller är det bara att bergvärmepumpen inte har beredaren inuti sig så den detta är beredaren. isf väldigt liten.
    DSC_0572.JPG

2. L
    Medlem · Halland · 5 441 inlägg

lordi

Medlem
    Om du tittar på ovansidan, så brukar det sitta en dekal med modellbeteckning, tillverkningsår mm.
    Tanken är med all sannolikhet en volymtank, även kallad knäpptank.
    Har du små radiatorer i huset?

3. S
    Medlem · - · 5 852 inlägg

smurfen72

Medlem
    Tanken ser ut som en arbetstank vilken separerar flöden från vp och rad systemet så att båda kan ha rätt flöden samt att vp får lite mera vatten att jobba mot.

• Laddar…
  4. Y

Yrrol

Medlem
    Jag kollade inte så noga (besökare) men tror det var enkelpanel likt den på bild. Kanske dubbel.
    Med med moderna termostater och luftare.
    Kanske rentav ettrörsystem, kopplet fick mig att tänka på det, fast jag såg inte färgmarkeringar på rören.
    Knäpptankar trodde jag bara var ett litet enkelt kärl med 2rör, ett in, ett ut.
    Fast det smurfen nämnde lät vettigt, huset har klurig planlösning med många rum högt och lågt.

Får kika efter klistermärke. Frågar för att få tag i rätt manual. :)

5. Y

Yrrol

Medlem
    En IVT greenline HE C9 från 2010

Ska leta efter manualen nu men vet ni om denna har tråkigheter eller roliga egenskaper som kan vara bra att kännatill? Går den att uppdatera likt min Nibe & ett usbminne?

6. S

smurfen72

Medlem
    En kraftig vp kräver högt flöde för ok delta är rad systemet klent funkar det inte då blir det arbetstank eller köra på med högt delta och mycket start stop.

7. S

smurfen72

Medlem
    Ivt går inte uppdatera via usb minne kanske en installatör kan uppdatera om det behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.