Hej.

Jag har rivit ut hela övervåningen på min 1/2 plans tegelvilla från början av 50-talet. Det var en del mögelangrepp och en massa musgångar med deras inte så trevliga lämningar (ett resultat av ett dåligt tak som är renoverat).
Takstolar och råspontstak är behandlat med mögelfri innan ny läkt är uppskruvad och asvaltsboard monterad för luftspalt. Från luftspaletn återstår nu ca 110 mm av takstolshöjden. Är osäkerpå vilken tjocklek jag ska välja på isoleringen. Har tänkt köpa rockwool. Det är väl 120 eller 95 mm tjocka skivor som gäller. Är det bättre att ta 120 och pressa ihop den med hjälp av glesen eller ska jag välja 95 och låta det finnas mer luft i utrymmet?

Tacksam för svar :)

surris
E eGybban skrev:
Hej.

Jag har rivit ut hela övervåningen på min 1/2 plans tegelvilla från början av 50-talet. Det var en del mögelangrepp och en massa musgångar med deras inte så trevliga lämningar (ett resultat av ett dåligt tak som är renoverat).
Takstolar och råspontstak är behandlat med mögelfri innan ny läkt är uppskruvad och asvaltsboard monterad för luftspalt. Från luftspaletn återstår nu ca 110 mm av takstolshöjden. Är osäkerpå vilken tjocklek jag ska välja på isoleringen. Har tänkt köpa rockwool. Det är väl 120 eller 95 mm tjocka skivor som gäller. Är det bättre att ta 120 och pressa ihop den med hjälp av glesen eller ska jag välja 95 och låta det finnas mer luft i utrymmet?

Tacksam för svar :)
Lite intressant det här. I teorin så har ju stillastående luft bättre isoleringsförmåga än mineralull. Så frågan är om 95mm isolering plus lite luft är bättre än 120mm som är lite ihopressad och får sämre isoleringsförmåga. Oavsett så kommer skillnaden vara minimal skulle jag säga.

Du kan ju tex välja 70+45 =115mm med och förskjuta skarvarna.

• Gilla
eGybban
  • Laddar…
Tack Mattias!
Intressant med lite teori bakom din synpunkt (y):D
Besökte Optimera idag. passade då på att fråga en byggnadsteknisk rådgivare där. Han rekomenderade 95.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.