Jag tänkte rensa gammalt skräp från vår kallvind och bättra på isoleringen. I delen av huset där jag tänkt börja ligger det spånskiva, ett tunt lager sågspån (5 cm ?) och på det ett tunt och ojämnt lager gult fluff (5-40 cm sprutisolering?).
Lite historik: huset är ursprungligen en sommarstuga från 70-talet där det gjorts flera om- och tillbyggnader. Senaste större utbyggnad gjordes i början av 90-talet. Huset har varit året-runt-bostad sedan mitten/slutet av 80-talet. Inga problem med mögel eller fuktskador, även om det tidigare kännts "instängt" på en del av vinden. Vi har nyligen bytt yttertak från de fyra varianter som fanns tidigare till en ny diffusionsöppen lösning på hela huset.
Min plan har varit:
1. bygga "landgång" så det går att röra sig utan att vada omkring i isoleringen
2. rensa bort gammalt skräp
3. bättra på med ny/bättre isolering
Vad bör jag göra för att få bättre isolering här?
Vilket material bör jag välja då det saknas fuktspärr i den här delen av huset?
Lite historik: huset är ursprungligen en sommarstuga från 70-talet där det gjorts flera om- och tillbyggnader. Senaste större utbyggnad gjordes i början av 90-talet. Huset har varit året-runt-bostad sedan mitten/slutet av 80-talet. Inga problem med mögel eller fuktskador, även om det tidigare kännts "instängt" på en del av vinden. Vi har nyligen bytt yttertak från de fyra varianter som fanns tidigare till en ny diffusionsöppen lösning på hela huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min plan har varit:
1. bygga "landgång" så det går att röra sig utan att vada omkring i isoleringen
2. rensa bort gammalt skräp
3. bättra på med ny/bättre isolering
Vad bör jag göra för att få bättre isolering här?
Vilket material bör jag välja då det saknas fuktspärr i den här delen av huset?
Lägger till en "efter-bild". Har byggt en landgång, rensat bort mycket skräp (gamla brädor, delar av spånskivor, plastsäckar, lösa frigolitbitar mm) och slutligen jämnat ut isoleringen samt lagt på lite mer för att få samma nivå över hela vinden.
Liknande trådar
-
Vilken typ av isolering till eternitkanaler
Ventilation -
Vilken tillverkare av cellplast, isolering, kantelement ska man välja?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken färg till rör och isolering i källaren?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken isoleringstjocklek ska väljas till ca 110 mm takstolar?
Isolering -
Invändig tilläggisolering av yttervägg på gammalt hus, vilken lösning är att föredra?
Isolering