Byggahus.se

Vilken induktionshäll kan jag välja?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej forumet!

Jag har slitit så mycket hår på huvudet att det nu inte finns mycket kvar. Så för att skona min hälsa ber jag ödmjukt om hjälp!

Jag ska bygga om köket från sunkig 80-talsstandard till modernt.

Jag bor i lägenhet med 1-fas. Huvudsäkringen i källaren säger 25A till min mätare.

Det sägs att föreningen kommer dra in 3-fas om ca 1 år (men vem vet, sånt har ju dragit ut på tiden förr). Så, det jag önskar göra är att köpa en häll nu som fungerar med mina nuvarande förutsättningar, och sen att man kan koppla in den på fler faser i framtiden och då kunna använda hällen fullt ut.

Jag kan i dagsläget inte köra fullt på fler än 2 plattor på min nuvarande spis så det vore ingen katastrof om det var samma med den nya hällen, tills dess att jag får in 3-fas.

Jag ska planmontera hällen, så utbudet (i min prisklass...) är inte jättestort. Det finns en del 4600W hällar, men jag har siktat in mig på en 7200W.

Det är en Samsung NZ64H37070K och enligt manualen står det så här om inkopplingen:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    inkoppling.png

Jag har läst "Spisbibeln" här på Byggahus men fattar inte riktigt ändå. Det står ju 32A, men går det ändå att koppla in när jag har 25A huvudsäkring? Kommer elektrikern gå med på det?

Om det är möjligt, tänker jag rätt då att när jag får 3-fas indraget så kan den här hällen kopplas in på 2st faser istället, så jag får ut mer "kräm"?

Mycket tacksam för all hjälp!

LillFixaren

2. L
    Medlem Nivå 1
    En liten sak till. I elcentralen inne i lägenheten har jag 10A och 16A säkringar. Gissar att spisen idag sitter på en 16A. Komplicerar det saken ytterligare?

LillFixaren

3. A
    Medlem · Nivå 19
    Du borde kunna göra så. Om spisen är avsäkrad med 20A enfas kommer den att fungera, men säkringen kommer att lösa om du belastar spisen fullt under en längre tid. Det skall inte vara något problem att ändra till två faser när det blir aktuellt.

För det mesta är det 20 ampere till spisen. Om du har 16 ampere säkring fungerar det också, men det blir lättare att skjuta säkringen.

Redigerat 14 feb 2015 21:28