Byggahus.se

Vilken hustyp är att föredra ?

1. V
    Medlem Nivå 4
    Tänkte göra en lite marknadsundersökning över vilka hustyper folk föredrar. ::)
    Skriv gärna en rad om huvudargumentet för varför ni föredrar den typen ?
    T.ex. varför valde ni att bygga en 1-planare osv....

Är det verkligen så bra med flera plan ? Fast å andra sidan kanske 1-planaren tar upp halva tomten om man inte har en jättetomt.... osv osv...

/V

2. lbg
    Medlem Nivå 6

Re: Vilken hustyp är att föredra ?

Ja, detta beror ju på tomtens beskaffenhet, men det är också en kostnadsfråga. Det är dyrare att bygga samma yta i ett plan, än att bygga två plan.

Skulle jag få välja helt fritt och tomten tillät det, skulle det bli ett stort enplanshus, med olika "sektioner" så att man både får privata delar och allmänna ytor med spännade vinklar. Gärna 250-300 kvm totalt...

3. lier
    Medlem Nivå 8

Jag valde att bygga en 1planare med ett torn på 30/kvm Vill ha det mesta på botten av flera orsaker. Den viktigaste är vid ev brand att det ska vara lätt att komma ut. Det andra för att jag tycker helt enkelt att det e snyggare med 1plans motför andra alt. Nu e det inte riktgt 1plan men nästan. 180/kvm på botten och 30/kvm på ö-våning. Den dagen ungarna flyr fältet så kan den lilla ö-våningen bli ett gästrum el liknande. :)

4. D
    Medlem Nivå 2

Vi väljer att bygga två plan. Dels för att vi gillar hustypen bättre och dels för att det är skönt att ha ett "leva på dagen plan" och ett sovplan.

5. eric_empire
    Medlem Nivå 1

Jag röstade på 1/2 plans. Men egentligen fördara jag 2 plans... detta är dock mest av ekonomiska skäl då 1plans villor (i synnerhet sådana med vinklar kan bli fruktansvärt dyra i drift.

6. Spix
    Medlem Nivå 6

Jag röstade också på 1,5-plan eftersom denna lösning är den mest ekonomiska. 1 eller 1,5 plan brukar kosta exakt lika mycket så länge övervåningen är oinredd. Så jag kan alltså köpa ett 1,5 plans hus till samma pris som en 1-planshus. Sedan kan jag ju välja om och när jag vill inreda övervåningen. Om jag väljer att inte göra det kan jag i alla fall ha övervåningen som ett stort förråd, så jag ser faktiskt ingen poäng alls med att välja en 1-planare om man får bygga en 1,5-planshus.

7. jedwardh
    Medlem Nivå 3

Röstade på 1 1/2 plans. Av två stora anledningar. Tomten kräver mycket mer sprängning vid ett stort enplans hus. Andra orsaken e att jag kan välja att bygga ut andra planet när jag vill. Skulle se dumt ut att spärra av två-tre rum som man inte bygger ut i en enplans-villa.

8. C
    Medlem Nivå 2

Jag röstade på 1 3/4 plan. Jag var lite osäker på vad det betydde men tolkade att det var 1 ½ plan med förhöjt liv. Att höja livet kostar så litet och ger så mycket mer boyta på övervåningen. Dessutom tycker jag att huset ser mer proportioneligt ut.

/Helena

9. W
    Medlem Nivå 7

Förstår inte varför man envisas med att bygag på höjden i detta glesbefolkade land :)

Trappor stjäl utrymme och är inte roliga att springa i upp och ner upp och ner. Nej enplans är det självklara valet för mig.

10. Spix
    Medlem Nivå 6

Varför dra ner ytan med hälften när det är gratis med dubbelt så mycket? Om man inte orkar "springa" i trappor dagligen är det bara att använda våningen som förråd.

11. T
    Medlem Nivå 4

Röstade på enplans. Tycker det är skönt med allt i ett plan!