Tidigare har jag löst det med att sätta vars ett uttag precis ovanför respektive apparat. Går även att montera uttaget på sidan av skåpsstommen, tänk även där ovanför apparaten. Rakt bakom kan i vissa fall bli problem för att putta apparaten hela vägen in mot väggen fast det ser du enkelt om du sätter in en apparat och kontrollerar avstånden så det verkligen får plats 
Det finns inget standardmått utan det kan skilja sig väldigt mycket. Högskåpen finns i flera olika modeller anpassade för olika höjder på hyllorna för vitvaror.
Besök IKEA och titta på ett likadant skåp och se var vitvarorna kommer hamna, alternativt om det står i bruksanvisningen på något vis (finns på hemsidan).
Så svårt att ge ett konkret råd.
Besök IKEA och titta på ett likadant skåp och se var vitvarorna kommer hamna, alternativt om det står i bruksanvisningen på något vis (finns på hemsidan).
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Och gör du fel kan det bli så här, och man kan få dras med det hela livet 
Men det går att leva med det också.
Tänk på Marie Antoinette och den franska revolutionen
https://www.youtube.com/watch?v=Sx58z5V6FsY
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det går att leva med det också.
Tänk på Marie Antoinette och den franska revolutionen
https://www.youtube.com/watch?v=Sx58z5V6FsY
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Micron ska ju vara över ugnen men det finns inga måttangivelser vad jag kan se. Ser ut som hyllan till micron sitter i mitten, dvs på 110cm men det är nog bäst att ringa till IKEA. Trist om uttaget skulle hamna mitt för hyllplanet.kanonkula skrev:
Kolla i vitvarufoldern om uttagen får sitta tex direkt bakom ugnen, så det inte blir för varmt!
Ska snart göra samma sak och sitter i samma sits som dig just nu
Ska snart göra samma sak och sitter i samma sits som dig just nu
En fundering som i och för sig kanske snarare hör hemma i elforumet. Är det OK att sätta uttagen bakom micron, där de i princip inte är åtkomliga utan verktyg? Alltså förutsatt att micron sitter fast med beslag som skruvas fast.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Bosch rekomenderar att de sitter bakom micron snarare än bakom ugnen. Sätter mina 2 uttag där. Har inte köpt några vitvaror ännu så det är svårt att veta men å andra sidan ska det ju funka även om man byter modell/fabrikat i framtiden.
ja du jag ska okså montera uttagen,har jobbat som elektriker 43år men har ingen aning om höjderna har ringt runt alla jag jobbar med samma där,så rådet att åka till ikea och se och mäta ska i alla fall jag gjöra tackT TuXy skrev:Det finns inget standardmått utan det kan skilja sig väldigt mycket. Högskåpen finns i flera olika modeller anpassade för olika höjder på hyllorna för vitvaror.
Det är OK. De är åtkomliga då, dock med verktyg, men OK i alla fall.C cpalm skrev:
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 907 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 907 inlägg
Klicka här för att svara