Vilken höjd på "altanräcke" med fönster?

211 läst  3 svar

1. Grillen
    Husägare Nivå 7
    Håller på att bygga ett uterum på altanen och har tänkt mig 2 sektioner med skjutparti fönster. Men vilken höjd bör man ha på väggen under fönsterpartierna? Har provat mäta mig fram för att få en känsla vad som passar bäst, men tycker inte något känns bra :) total höjd på öppningen från golv till limträbalk i tak är 205cm ungefär, så hur högt tycker ni jag bör bygga väggen?

2. P
    Medlem · Nivå 9
    Enklast är väl att utgå från standardhöjden på skjutfönster som brukar vara 1200. Då blir väggen därunder ca800 hög.

Grillen gillar
  3. Grillen
    Husägare Nivå 7
    Känns som väldigt lågt räcke om man t ex ska ha en soffa mot? Får nog försöka hitta lägre fönster än 1200 isf om det inte blir en oerhörd prisskillnad.
    Ni som har halvvägg/räcke och fönster, vilken höjd har ni det på? Och känns den höjden OK om man inte har något mot, samt om man t ex möblerar mot den höjden?

4. J
    Medlem · Nivå 17
    Bröstningshöjd brukar det kallas, avståndet mellan golv och fönsters underkant. Lämplig storlek på det beror bl.a. på hur utrymmet framför skall användas. För en matplats bör det vara ca 70 cm, dvs samma som matbordets höjd. Vill man kunna sitta i en soffa och se ut genom fönstret bör det vara lägre, ca 50 cm, för att man inte skall uppleva att utsikten är avskuren. Högre bröstningshöjd än 70 cm behövs i kök och liknande utrymmen. I vardagsrum blir det bara tråkigt.

Grillen gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: