Byggahus.se

Vilken hårdfog är bäst?

1. D
    Medlem · skåne · 319 inlägg

danielte

Medlem
    Om man vill ha en så underhållsfri fog mellan plattorna som det bara går, vilken rekommenderas då?

Ha gärna med i beaktning att det ska vara enkelt att lägga. Har löst att flera haft lite strul med den som byggmax säljer.

Så vad är det som gäller?
    Starka?
    S:t Eriks?

• Laddar…
  2. K
    Medlem · Stockholm · 1 622 inlägg

KjellTimell

Medlem
    Är också på jakt efter detta, tror de flesta är likvärdiga då man läser anvisningarna.
    En produkt som jag hittat som avviker i utförandet är PCI Pavifix, där man skall förvattna innan fogning, men skall borsta bort rester efter vattning, medan konkurenterna vill att man blåser bort överskottet med lövblås innan vattning. och helst ganska lite vatten (typ Dyna). Lithomex verkar vilja att man sköljer med mycket vatten.

https://www.pci-sverige.se/fileadmin/database/brochure/SE/Pavifix_1K_Extra_SE.pdf

Vilken metod/produkt som är bäst vet jag inte, men PCI är ju generellt ett bra märke när det gäller plattsättningsprodukter.

Edit: PCI'n verkar vara samma typ av produkt som Starkas.

Redigerat 12 aug 2020 14:20
  3. D

danielte

Medlem
    Ska kolla in den också!

Var hittat man Starka och Pavifix till bäst pris nu då?

4. engs
    Medlem · Östergötland · 963 inlägg

engs

Medlem
    https://www.byggmax.se/flexibel-hårdfog-granitgrå-p02813

Denna? Har använt den i två omgångar i sommar, det var inga problem direkt. Men det var mindre ytor. Den var väldigt enkel att sopa ner i fogarna i vilket fall, (ser nästan ut som den letar sig ner i håligheter av sig självt) sen vattna/blötlägga i omgångar enligt instruktion. Har ingen lövblås men tog ut kompressorn för att blåsa av lite försiktigt.

Om den verkligen fungerar bra på sikt vet jag naturligtvis inte. Hoppas på att den fördröjer tiden innan ogräs och myror etablerar sig.

5. D

danielte

Medlem
    Vad skönt att det gick bra, har bara läst lite historier här på forumet som inte var så peppiga.
    Hur mycket vattnade du ungefär?
    Vibbade du ner fogen?

6. engs

engs

Medlem
    Hade ingen vibratorplatta då, orkade inte åka och hyra en igen (körde vibbra innan plattläggning på bärlager och stenmjöl) en rejäl gummiklubba och bankade några ggr på varje platta. Vattnade enligt instruktion, första gången lite mer mitt på plattorna med typ dushmunstycke för att spola av resterna, sen tror jag jag körde 3 ggr med vattendimma. Har också en reglerventil på slangen så jag enkelt kan strypa flödet. Var som sagt lite mindre ytor, 15 + kanske... 5m2 så det var snabbt gjort.

Det enda problemet var att jag utförde den ena ytan i ett växthus och blåsandet med kompressorn gjorde att det virvlade upp och la sig som en beläggning invändigt (som sen säkert blötlades av vattendimman och började härda där). Så åkte på en ordentlig rengöring av väggarna efteråt. Skulle ha fogat innen jag fick upp väggarna i efterhand men då det ska vara fritt från regn i 24h efteråt var det praktiskt att slippa tänka på den biten.

Redigerat 14 aug 2020 10:55
  7. K

KjellTimell

Medlem
    @engs Mjuknar denna fog upp efter regn för att sedan bli hård igen när det torkat?
    Menar inte helt upplöst, men något geleaktigt.. Läst att Lithomex kan vara lite så.

8. engs

engs

Medlem
    Har aldrig undersökt det närmare... största ytan är i ett växthus som sagt så där blir det på sin höjd lite småspill när man vattnar, andra ytan är mindre plattläggning utanför ingången till växthuset och ganska nylagd. Om jag kommer ihåg kan jag vattna på lite när jag kommer hem och se efter.

• Laddar…
  9. V
    Medlem · Stockholm · 29 inlägg

VillaSolbacken

Medlem
    Vi använde Pavifix Extra för ett par veckor sedan och verkar funka bra. Vi får väl se efter vintern. Vi lade skifferplattor med stora mellanrum.

10. K

KjellTimell

Medlem
    Uppdaterar med hur det gick för mig.
    Mitt val föll på Lithomex Easy. Köpte den från Hornbach, men egentligen bör alla som säljer Benders enkelt kunna ta hem den.
    Den klarar fogar från 1mm och det verkade lätt när man läste anvisningen då den inte skulle vara känslig för att spola bort bindemedlet, tvärtom skulle man använda rikligt med vatten.

Jag fyllde fogarna noga till toppen och körde därefter vibbran på ytan, då skönk det undan 1-1,5cm, toppade upp med mer och spolade av.

Gjorde jobbet i tisdags och vid kontroll igår så har fogarna härdat, flexibla men håller ihop. Blir nog hårdare när det fått torka mer.

Dock svalde min stenläggning mer fog än vad jag räknat med genom anvisningarna. Turligt nog hade jag köpt en extra 20kg säck bara för att, även den gick åt. SÅ tips till Er som ska foga, ha marginal på mängden fog som erfordras. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.