Byggahus.se

Vilken hantverkare bör vi välja?

1. O
    Medlem Nivå 1
    Har fått in offerter från två hantverkare på vårt badrum. Vi tycker båda verkar reko och litar på att dom kommer göra ett bra jobb.

Det ena företaget är rekommenderat av styrelsen i vår BRF och har gjort många badrum i området som ser likadana ut som vårt, dvs. dom vet exakt hur det ser ut. Denna offert är 9000 dyrare än den andra. Dessa gör massor av jobb åt vår BRF dessutom, servar avloppsrör och renoverar fasaden osv, så det känns inte som dom skulle vilja knöla med oss på något sätt.

Det andra företaget klaffade vi med den ansvarige, känns som dom verkligen brinner för att göra ett badrum som ska passa oss och gör det lilla extra. Även dom har bra referenser.

Jag jämför dom lite med den säkra ambulansen mot den lite roligare sportbilen.

2. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Skulle valt alt 1 även om det är dyrare om ni inte kan/vill göra jobbet själv. Att klaffa med säljaren säger egentligen ingenting. Även om de har bra referenser så kan de använda olika personal på olika platser. Sett hur vissa företag vuxit för snabbt och tagit in folk som inte borde jobba i branchen. Priset i en offert är inte huggen i sten ...förhandla.

Redigerat 2 sep 2014 09:46
  3. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Det är jättesvårt, men jag tror jag hade valt den billigare - särskilt om du känner att referenserna är pålitliga. Jag får lite känslan av att det första företaget sitter där med er som kassakossa och saltar räkningarna. Men så sköter de sig också och då kan det gå att hålla på så ett tag.

Jag tycker att 9000 kr är mycket pengar.

4. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Med enkla medel kan man justera kostnader enbart genom att se till att få en kostnedbrytning och sätta sig in i vad man betalar för och vad som är kostnadsdrivande. Främst behöver man veta i sakdetalj exakt vad man vill ha. (utbildade tidigare inköpare professionellt). Många yrkeskårer (läs trappbyggare etc) försökte tidigare behålla mystiken kring deras skapande/kunskap.

Redigerat 2 sep 2014 15:06
  5. O
    Medlem Nivå 1
    Tanken är att vi ska sätta oss och gå igenom offerten på detaljnivå, har inte övht. försökt förhandla något på priset än, men nu när vi har något att jämföra med så kan man ju gott och väl lägga fram det som ett argument till 1a företaget.
    Vi har ju inte tänkt göra något alls själva, vi har gjort resten av lägenheten så badrummet låter vi gärna någon med erfarenhet ta hand om.

Marlen: Det är precis det jag oroar mig för, det känns som dom har tillräckligt med jobb ändå så att dom kanske kryddar extra bara för att dom kan. Å andra sidan så utgör dom 9000 9% av offerten, så det betalar vi gärna för att känna oss trygga.

6. Johan-
    Medlem Nivå 8
    Ett högre pris behöver inte betyda att leverantören/hantverkaren "kryddat". Priset är uträknat utifrån olika kriterier där förutsättningarna skiljer till viss del mellan företagen. Till skillnad från vad ni kanske tror så får ni sannolikt mer respekt av ett seriöst företag om ni inleder förhandling, jämfört med att rakt av acceptera ett pris eller att på sin höjd bollat offerten en vända. Det är inte fräckt och ni har bara att vinna på det. Värt nämna är att det är de som inte orkar sätta sig in i jobbet/materialet/tidsaspekten som löper störst risk att bli uttnyttjad. Ett företag som vägrar förhandla är enkelt att välja bort, det finns många att välja bland. Utöver det så rekommenderar jag alltid beting före tim, även om det innebär att företaget tvingas gardera sig med några procents påslag. Det intressanta är då hur många procents påslag och hur detta motiveras i jämförelse mot den tidigare beräknade timantalet(fråga alltid totalkost med timpris först) om det varit mot tim. Vidare så innebär ett högre pris inte ett dugg mer garanti eller trygghet. Att inte betala ett öre innan arbetet är klart och besiktat (för att undvika att leverantören tar pengarna och springer vid ev tvist). Att sätta sig in i vad man betalar för och våga utmana leverantören tillsammans med skriftlig signerad dokumentation av överenskommelsen är a och o även om man köper en tjänst som privatperson...

Redigerat 2 sep 2014 15:40
  7. O
    Medlem Nivå 1
    Tack för tipsen, ska definitivt försöka hörhandla med dom. Och jag är väldigt intresserad av hur arbetet kommer gå till väga så jag ser mig själv som relativt insatt, men inte tillräckligt för att våga ge mig på att göra arbetet själv. Vi kommer köra på beting, men som du säger så är det ju intressant att veta hur många procents påslag det gör.

Det drygt två månader kvar innan själva arbetet ska dra igång, så det finns fortfarande gott om tid att forska, men däremot så har ju offerterna en begränsad tid.

8. Johan-
    Medlem Nivå 8
    En offert är vid hårt pressat pris ofta 10dgr, normalt dock 30dgr medan du kan sätta det som en förhandlingspunkt att kräva 3 månader. Allt går att förhandla. Sen så råder jag er till att skriva in i kontraktet att rimligt avdrag skall göras vid försening eller ej fullgott utfört arbete där jobbet ska besiktas av oberoende part (dock rekommenderat enbart vid högre summor). Det brukar heta att man alltid ska fråga minst tre(3) stycken för att få en rättvis jämförelse av prisbild. Dock inser ni snart att ni tvingas ställa frågan till fler genom att ni utan att blanda in några känslor kommer sålla bort de leverantörer som ej är beredd att ta några risker från sin sida i det som ni önskar förhandla in i kontraktet.

Redigerat 2 sep 2014 15:50
  9. Ruttenrot
    Medlem Nivå 3
    Jag tycker inte det är mycket idag. En normal veckolön för de flesta egna hantverkare. Ha, ha. Hade satsat på den andra, dock.