Byggahus.se
Det är också därför en beggad klippo är bra. Finns reservdelar överallt

• Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Nu är det förstås hos Jula du köpt den och Meec Tools är Julas egna märke!
Fördelen med en Stigaklippare är att du kan komma och köpa reservdelar nästa år och flera år framåt, medan Jula slutat med denna modell och bara säger att det inte finns några reservdelar...
Det tänkte jag inte på.....ok,man lär sig av misstag. Har inte packat upp den ännu......Läge att åka och byta till Stiga istället?
Jag har tänkt så mycket på allt annat,men missade detta med reservdelar......attans....:(

john68 john68 skrev:
I instruktionen till min Toro står det att oljan aldrig byts. Bara kollas och fylls på. En B&S motor.passar mig perfekt som aldrig bytt olja på ngn bensinare och ingen har skurit. De har pajjat i karossen eller drivningen.
Det låter helt huvudlöst men beror antagligen på att motorerna är tillverkade med sådana toleranser att du omsätter hela oljevolymen på en säsong med påfyllningarna...... så blir det inte på en honda så där får man göra riktiga byten.....:)

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
V
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Det tänkte jag inte på.....ok,man lär sig av misstag. Har inte packat upp den ännu......Läge att åka och byta till Stiga istället?
Jag har tänkt så mycket på allt annat,men missade detta med reservdelar......attans....:(

Du ska köpa en maskin som du tror på!
Ytterst tveksamt om du skulle behöva reservdelar inom någon snar framtid!
Sen finns det säkert reservdelar att få tag på på andra ställen, det är ju inte en månlandare du har köpt!

• Gilla
Husköpare 8 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det låter helt huvudlöst men beror antagligen på att motorerna är tillverkade med sådana toleranser att du omsätter hela oljevolymen på en säsong med påfyllningarna...... så blir det inte på en honda så där får man göra riktiga byten.....:)
Ej troligt. Har haft den i fyra säsonger nu och inte fyllt på än. Oljan är klar å fin. I den gamla klippon som körs i dikena fyller jag
på varannan gång och den oljan är svart och seg..

V VillaAnna skrev:
Du ska köpa en maskin som du tror på!
Ytterst tveksamt om du skulle behöva reservdelar inom någon snar framtid!
Sen finns det säkert reservdelar att få tag på på andra ställen, det är ju inte en månlandare du har köpt!
Dessutom fanns det endast en startknapp på Stiga:n. Killen i butiken var skeptisk till startknappen,för om den skulle bjuda på problem i framtiden,så går det ej att starta maskinen överhuvudtaget,och då står man där med långnäsa.

Så om jag åker in och byter ut min,så blir det att köpa ny i en helt annan butik isåfall.
Jaja...det får duga, det här. :)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är också därför en beggad klippo är bra. Finns reservdelar överallt
Problemet med mig är att jag inte är förtjust i att fixa med maskiner och motorer överhuvudtaget. Jag vill bara att maskinerna ska funka när jag använder dem.

Att jag skulle hålla på med reservdelar till maskiner är därför inte troligt.:D

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Problemet med mig är att jag inte är förtjust i att fixa med maskiner och motorer överhuvudtaget. Jag vill bara att maskinerna ska funka när jag använder dem.

Att jag skulle hålla på med reservdelar till maskiner är därför inte troligt.:D
Vad får dig att tro att det är mer meck med en legendariskt tillförlitlig Klippo än en Meec?
Ska det funka utan meck då är det el som gäller, men det är väldigt lite meck på en vanlig gräsklippare.

Ok.....första problemet identifierat.....
Det var en minimal instruktion som medföljde klipparen.
Jag som avskyr att hålla på med sådant här, börjar ångra mitt köp:(

Har även letat runt på nätet efter en vettig instruktion, men gav upp....detta är anledningen till att jag inte ville köpa en bensinare in the first place.....

Maskinen är nedmonterad i lådan den ligger i, och jag har inte ens en aning om hur jag ska montera ihop handtaget på maskinen....:p
Detta blir mycket intressant, och en rejäl utmaning:)

Du får tänka lite logiskt och prova så löser du det tillslut.

Du får tänka lite logiskt och prova så löser du det tillslut.
Tack för uppmuntran:)

Det vanliga brukar vara att fälla upp handtaget och sätta i de två skruvarna med röda hattar som håller det rakt på mitten.
Sen skruva fast skruvarna med röda hattar nere vid kåpan. Kanske du också får dra ut start handtaget och fästa det på högersidan.
Titta på bilden så fixar du säkert det...
001177.jpg

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Det vanliga brukar vara att fälla upp handtaget och sätta i de två skruvarna med röda hattar som håller det rakt på mitten.
Sen skruva fast skruvarna med röda hattar nere vid kåpan. Kanske du också får dra ut start handtaget och fästa det på högersidan.
Titta på bilden så fixar du säkert det...
[bild]
Tack för svar. Jag får fixa det där imorgon.

Vad får dig att tro att det är mer meck med en legendariskt tillförlitlig Klippo än en Meec?
Ska det funka utan meck då är det el som gäller, men det är väldigt lite meck på en vanlig gräsklippare.
Precis. Jag har två klippo, en från 1987 och en från 1998. Båda fungerar utmärkt och startar på 1-2 drag. Det enda jag bytt på dem är kniven, eftersom jag inte gillade klippos gamla ”tallrik”. Olja byter jag vart 4:e år och då samtidigt tändstift. Min morbror har nött ut 3 Meec/Biltema de senaste 5 åren och brukar be att få låna min klippo. Lyd ett gott råd, TS, och lämna tillbaka Meec-skräpet ☝️

MathiasS MathiasS skrev:
2 ggr olja. Du borde brännas på bål eller offras till motorgudarna som straff. Ny olja varje vår ska klipparen ha.....
Helt fel! Olja byts på hösten, inte våren.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.