16 976 läst · 119 svar
17k läst
119 svar
Vilken gräsklippare bör jag välja?
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Det är också därför en beggad klippo är bra. Finns reservdelar överallt
Det tänkte jag inte på.....ok,man lär sig av misstag. Har inte packat upp den ännu......Läge att åka och byta till Stiga istället?thomas33 skrev:
Jag har tänkt så mycket på allt annat,men missade detta med reservdelar......attans....
Det låter helt huvudlöst men beror antagligen på att motorerna är tillverkade med sådana toleranser att du omsätter hela oljevolymen på en säsong med påfyllningarna...... så blir det inte på en honda så där får man göra riktiga byten.....john68 skrev:
V
VillaAnna
Medlem
· Västra Götaland
· 392 inlägg
VillaAnna
Medlem
- Västra Götaland
- 392 inlägg
Husköpare 8 skrev:
Du ska köpa en maskin som du tror på!
Ytterst tveksamt om du skulle behöva reservdelar inom någon snar framtid!
Sen finns det säkert reservdelar att få tag på på andra ställen, det är ju inte en månlandare du har köpt!
Ej troligt. Har haft den i fyra säsonger nu och inte fyllt på än. Oljan är klar å fin. I den gamla klippon som körs i dikena fyller jagMathiasS skrev:
på varannan gång och den oljan är svart och seg..
Dessutom fanns det endast en startknapp på Stiga:n. Killen i butiken var skeptisk till startknappen,för om den skulle bjuda på problem i framtiden,så går det ej att starta maskinen överhuvudtaget,och då står man där med långnäsa.V VillaAnna skrev:
Så om jag åker in och byter ut min,så blir det att köpa ny i en helt annan butik isåfall.
Jaja...det får duga, det här.
Problemet med mig är att jag inte är förtjust i att fixa med maskiner och motorer överhuvudtaget. Jag vill bara att maskinerna ska funka när jag använder dem.Johannes Carlsson skrev:
Att jag skulle hålla på med reservdelar till maskiner är därför inte troligt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Vad får dig att tro att det är mer meck med en legendariskt tillförlitlig Klippo än en Meec?Husköpare 8 skrev:
Ska det funka utan meck då är det el som gäller, men det är väldigt lite meck på en vanlig gräsklippare.
Ok.....första problemet identifierat.....
Det var en minimal instruktion som medföljde klipparen.
Jag som avskyr att hålla på med sådant här, börjar ångra mitt köp
Har även letat runt på nätet efter en vettig instruktion, men gav upp....detta är anledningen till att jag inte ville köpa en bensinare in the first place.....
Maskinen är nedmonterad i lådan den ligger i, och jag har inte ens en aning om hur jag ska montera ihop handtaget på maskinen....
Detta blir mycket intressant, och en rejäl utmaning
Det var en minimal instruktion som medföljde klipparen.
Jag som avskyr att hålla på med sådant här, börjar ångra mitt köp
Har även letat runt på nätet efter en vettig instruktion, men gav upp....detta är anledningen till att jag inte ville köpa en bensinare in the first place.....
Maskinen är nedmonterad i lådan den ligger i, och jag har inte ens en aning om hur jag ska montera ihop handtaget på maskinen....
Detta blir mycket intressant, och en rejäl utmaning
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Du får tänka lite logiskt och prova så löser du det tillslut.
Det vanliga brukar vara att fälla upp handtaget och sätta i de två skruvarna med röda hattar som håller det rakt på mitten.
Sen skruva fast skruvarna med röda hattar nere vid kåpan. Kanske du också får dra ut start handtaget och fästa det på högersidan.
Titta på bilden så fixar du säkert det...

Sen skruva fast skruvarna med röda hattar nere vid kåpan. Kanske du också får dra ut start handtaget och fästa det på högersidan.

Tack för svar. Jag får fixa det där imorgon.thomas33 skrev:
Det vanliga brukar vara att fälla upp handtaget och sätta i de två skruvarna med röda hattar som håller det rakt på mitten.
[bild]
Precis. Jag har två klippo, en från 1987 och en från 1998. Båda fungerar utmärkt och startar på 1-2 drag. Det enda jag bytt på dem är kniven, eftersom jag inte gillade klippos gamla ”tallrik”. Olja byter jag vart 4:e år och då samtidigt tändstift. Min morbror har nött ut 3 Meec/Biltema de senaste 5 åren och brukar be att få låna min klippo. Lyd ett gott råd, TS, och lämna tillbaka Meec-skräpet ☝️Johannes Carlsson skrev: