Byggahus.se

Vilken ”glödlampa”

1. F
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Har fortfarande svårt att tyda led och halogenlampor. Jag har denna utebelysningen se bild 1. Kan jag ha denna led-lampan se bild 2 och 3.

Blir förvirrad mär det står 9,5 W = 60 W, vilket ska jag gå på. För 60 W är väl förmycket enligt vad som står i utelampam?

2. D
    Medlem · Nivå 7
    Den där LED lampan är på 9,5 W, och den ger lika mycket ljus som en 60 W vanlig glödlampa ger.

Och eftersom du får ha max 30 W i din armatur så borde den LED lampan passa alldeles utmärkt.

3. F
    Medlem Nivå 6
    Tack för snabbt svar!

4. B
    Medlem · Nivå 22
    Däremot blir det nog mycket ljusare med den LED-lampan än med tidigare belysning.

5. T
    Medlem · Nivå 7
  6. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    De inbyggda skymningsreläna har jag hört en del mindre bra om. Men kan ju vara ett alternativ i vissa fall.
    Verkar vara lite olika vad olika led tillverkare översätter till 60W glödljus. Allt från 8 till 9.5 W.
    Har själv precis köpt 8.5 W till mina pollare (norlys också btw, himla bra fabrikat) , får se hur det blir...

7. T
    Medlem · Nivå 7
    Hörde (läste) också mindre bra, att de slutar fungera efter ett tag. Köpte ändå och sparade kvittot. Fungerar fint efter 1 år drygt.

8. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    Bra att veta. Har en väggarmatur som hade behövt sådan styrning, men där det är svårt att få till det snyggt med ett separat relä utan massa jobb. Får bli en sådan på Kjell att testa.

9. F
    Medlem · Nivå 11
    Jag har inga bra erfarenheter av LED utomhus. Varenda en jag prövat har gått sönder ganska omgående. Elektroniken klarar inte utomhusklimatet och de börjar flimra och lysa svagt. Men det har varit kinalampor, det kan ju hända att LED av högre kvalitet fungerar bättre.

10. J
    Medlem · Nivå 13
    Har själv Osram LED med inbyggt skymningsrelä. Har fungerat utan problem i mer än ett år i alla fall. Men den tänder tidigt när det skymmer och släcker sent nät det ljusnar jämfört med t.ex. Steinel separat skymningsrelä som går att ställa in.

11. Alltgår
    Medlem · Nivå 11
    Ja... Det kan vara så. Köpte en hel påse på ebay. Får byta en gång per säsong ungefär i nuvarande pollare.