Byggahus.se

Vilken garanti gäller???

1. J
    Medlem · 19 inlägg

johngbg

Medlem
    Hej,
    jag har en fråga som kanske förbryllar fler än mig själv?!? Jag har blivit erbjuden att köpa ett paket med tomt och hus i ett attraktivt villaområde i Göteborgstrakten. Företaget som säljer ägs av ägaren till den mark som nu har styckats och kommer bebyggas, med andra ord ska markägaren göra sig en liten hacka på både mark och byggnation. Företaget som säljer detta till mig som kund köper i sin tur huset från A-hus. Jag förutsätter att jag kommer få betala lite av ett överpris för huset med tanke på den mellanhand som markägaren spelar men det är jag villig att acceptera i detta fall.

Frågan är vad som gäller med tanke på garantierna på huset? Vilka garantier kan man räkna med vad gäller ett nytt hus? Vem ska stå för garantierna, är det så att jag ska gå till markägaren som jag köper allt sammans av eller kan han friskriva sig ansvaret och lägga allt på A-hus? (det alternativet ser jag dessutom som ett bättre alternativ för min del). Har markägaren juridisk möjlighet att lägga samtliga garantier på husleverantören trots att hans företag står som säljare mot slutkund, dvs mig?

Hoppas på svar eller kommentarer kring detta.

Mvh,
    John

2. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Re: Vilken garanti gäller???

Frågan är väl hur den här paketlösningen ser ut och framförallt hur många kontrakt det är frågan om.

Kan tänka mig följande möjligheter:
    * Alltihop i ett enda kontrakt
    * Ett kontrakt för fastigheten, ett med husleverantören och ett med byggföretaget.
    * Ett kontrakt för fastigheten och ett med byggföretaget
    * Ett kontrakt för fastigheten, ett med husleverantören och flera kontrakt med flera byggföretag.

Det kanske finns fler möjligheter... Ansvarsfrågan kan variera beroende på hur kontrakten ser ut.

3. J
    Medlem · 19 inlägg

johngbg

Medlem

Förtydligande...
    Jag som kund skriver i detta fall 2 kontrakt. Första kontraktet behandlar köp av tomten. Det andra kontraktet är för huset, nyckelfärdigt. Kontrakten skrivs med ett och samma företag dvs markägarens företag.

Mvh,
    John

4. G
    Medlem · 2 147 inlägg

Ok. Då är det bara byggföretaget som är ansvarig för att huset blir bra och husleverantören kommer inte att stå till svars mot dig direkt. Däremot kan husleverantören komma att stå till svars mot byggföretaget.

Kontraktet som rör tomten har inget med husköpet att göra (om ni inte skriver in något speciellt i kontraktet).

Vad det gäller försäkringar bör du se till att få färdigställande- och byggfelsförsäkring. Exempelvis www.gar-bo.se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.