Jag köpte en elpatron från Kina för att bygga en ramkokare till bigården. En rejäl doning på 12 kW.
Elpatron utan mutter som ska monteras i vattenkärl visad i närbild med handen hållande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det enkla momentet att skruva fast den i vattenkärlet blev komplicerat när det inte följde med någon mutter. Säljaren har ingen mutter eller ens någon aning om vad det är för gänga. När jag mäter får jag en diameter på 58,3 mm och gängstigning på cirka 2,3 mm. Så vad kan det vara för gänga, och var hittar jag en mutter?

Staffans2000
M mumiemonstret skrev:
Jag köpte en elpatron från Kina för att bygga en ramkokare till bigården. En rejäl doning på 12 kW.
[bild]
Men det enkla momentet att skruva fast den i vattenkärlet blev komplicerat när det inte följde med någon mutter. Säljaren har ingen mutter eller ens någon aning om vad det är för gänga. När jag mäter får jag en diameter på 58,3 mm och gängstigning på cirka 2,3 mm. Så vad kan det vara för gänga, och var hittar jag en mutter?
Det ser ut som en 2" rörgänga. Passar isåfall till en dito muff.

Staffan

Fotografen Fotografen skrev:
Välj "R50", det är vad tvåtum rörgäng heter på modernt vvs-språk.
Finns i galv, svart, mässing, rostfritt osv.
Låter ju jättebra, diametern verkar stämma och stigningen 11 gängor per tum också! Och jag som trodde att gängdimensioner angavs i gängans ytterdiameter. Jag kände bara till UNC och UNF-gängor...

M mumiemonstret skrev:
Låter ju jättebra, diametern verkar stämma och stigningen 11 gängor per tum också! Och jag som trodde att gängdimensioner angavs i gängans ytterdiameter. Jag kände bara till UNC och UNF-gängor...
BSP-rörgängor (British standard pipe) angavs efter rörens innerdiameter. Alltså blir gängan större. 🤓

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.