Jag har läst och hört att man brukar lägga antimögelbehandlad silikon i de små springor som uppstår där friliggande elementrör går ner i t.ex. parkett. Detta för att förebygga att vatten rinner längs rör ner i parkett om det läcker samt att det annars lätt kan bli ett mysigt hem för t.ex. silverfisk där. Ok, sagt och gjort, så ska jag nu fixa det på vår övervåning, så långt inga frågor.
Min fråga - på en del ställen i källaren där elementen sedan kommer ned från övervåningen är det ju väldigt öppet - se bifogad bild - och här är det väl inte riktigt läge att peta in en halv tub silikon då vi inte pratar små hål i skarven runt rören längre.
Så vad hade ni lagt där (se bilden på källarvägstaket) för att det skulle bli både funktionellt och relativt snyggt?. Jag kan tänka mig att det kan bildas lite kondens runt elementrören där så helst bör det väl vara något som inte är känsligt för småfukt.
Jag har läst och hört att man brukar lägga antimögelbehandlad silikon i de små springor som uppstår där friliggande elementrör går ner i t.ex. parkett.
Flytande parkettgolv rör ju på sig och det är ju viktigt att det finns marginaler kring rören så att inte rörelsen blockeras.