3 478 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
Vilken FTX skulle ni köpa idag?
Sida 1 av 3
Hej,
Om ni skulle köpa FTX idag vad skulle ni köpa? Prioriterar kvalitet framför absolut högst verkningsgrad. Har ett enplanshus med källare på 112+112 kvm. Självdrag idag men skulle vilja förbättra luften.
Grannen installerade aggregatet i pannrummet i källaren och tog sedan upp rör på vinden. Verkar vara en smidig lösning utan risk för stomljud om aggregatet finns på vinden?
Funderade på Swegon tidigare. Någon som kör Swegon och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Andra bra fabrikat? 😊
Om ni skulle köpa FTX idag vad skulle ni köpa? Prioriterar kvalitet framför absolut högst verkningsgrad. Har ett enplanshus med källare på 112+112 kvm. Självdrag idag men skulle vilja förbättra luften.
Grannen installerade aggregatet i pannrummet i källaren och tog sedan upp rör på vinden. Verkar vara en smidig lösning utan risk för stomljud om aggregatet finns på vinden?
Funderade på Swegon tidigare. Någon som kör Swegon och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Andra bra fabrikat? 😊
Skulle själv satsa på en motströmsvärmeväxlare då erfarenheten från roterande vx är dålig. Extra motor som ger ljud och drar energi och remmar som går av. Läcker doft, fukt och radon från frånluft till friskluft.
Vår Heru 100 SC har nu funkat tyst, och utan problem i mer än 8 år.
Byter filter 1-2 ggr per år.
Har inte upplevt några av ev problem som nämns ovan.
Måste bara nämna att vi redan från början kopplade bort de inbyggda värmeelementen, då vi aldrig nu eller då haft behov av dessa. Så energiförbrukning är acceptabel.
Kanske nu problemen kommer? Om den är dålig.
Byter filter 1-2 ggr per år.
Har inte upplevt några av ev problem som nämns ovan.
Måste bara nämna att vi redan från början kopplade bort de inbyggda värmeelementen, då vi aldrig nu eller då haft behov av dessa. Så energiförbrukning är acceptabel.
Kanske nu problemen kommer? Om den är dålig.
Vi har precis bytt ett 15 år gammalt Östberg Heru 75S mot ett Swegon Casa R5-H.
Vår prio var ljudnivån, och med ljuddämpare och tilluftsdon Air blev det riktigt bra! Till och med min fru är nöjd över ljudnivån i sovrummet, och hon är känslig
Gjorde inte installationen själv, men det verkar gått enkelt på en dag cirka.
Köpte med display på väggen, och den funkar bra. Men är lite besviken på "appen" som egentligen är en hemsida. Så wifi hade jag kunnat vara utan.
Förhoppningsvis håller den i 15 år från nu..
Vår prio var ljudnivån, och med ljuddämpare och tilluftsdon Air blev det riktigt bra! Till och med min fru är nöjd över ljudnivån i sovrummet, och hon är känslig
Gjorde inte installationen själv, men det verkar gått enkelt på en dag cirka.
Köpte med display på väggen, och den funkar bra. Men är lite besviken på "appen" som egentligen är en hemsida. Så wifi hade jag kunnat vara utan.
Förhoppningsvis håller den i 15 år från nu..
Självbyggare
· Göteborg
· 130 inlägg
Hej!G gg_skane2 skrev:Hej,
Andra bra fabrikat? 😊
Vi har Swegon Casa R5 och är mycket nöjda. Tuffar och går och enkelt handhavande. Har kopplat larmets bortaläge till ingång på aggregatet som då också sätts i bortaläge.
Haft Östberg Heru 100 S EC i tre år nu.
Har bara behövt byta filter än så länge.
Skulle förmodligen köpa ett likadant igen.
Enkel trådlös displayenhet där alla inställningar görs. Mobilappen var på den tiden inget att ha då jag sällan rör någon inställning.
Sen förstår jag inte varför man vill sätta aggregatet i Bortaläge när man åker hemifrån? Det är ju under den som huset blir ventilerat ordentligt. Det fina med FTX är ju att komma hem till ett nyvädrat hus.
Bortaläget använder jag bara när vi är på semester en vecka eller längre.
Har bara behövt byta filter än så länge.
Skulle förmodligen köpa ett likadant igen.
Enkel trådlös displayenhet där alla inställningar görs. Mobilappen var på den tiden inget att ha då jag sällan rör någon inställning.
Sen förstår jag inte varför man vill sätta aggregatet i Bortaläge när man åker hemifrån? Det är ju under den som huset blir ventilerat ordentligt. Det fina med FTX är ju att komma hem till ett nyvädrat hus.
Bortaläget använder jag bara när vi är på semester en vecka eller längre.
Nej inte direkt. Tror även att Swegon har morströmsvärmeväxlare. Men jag vet inte om dom behöver avfrosta när det är riktigt kallt. Roterande växlare behöver i alla fall inte avfrosta.G gg_skane2 skrev:
Tycker att Östbergs grejer fungerar riktigt bra.
Husägare
· Norra Roslagen
· 269 inlägg
Kan ha betydelse på lång sikt. Swegons support och eftermarknad är väldigt bra.
Att roterande inte behöver avfrostas beror väl på läckage mellan till/från och låg verkningsgrad? Har extremt svårt att se varför man skall köpa en mer komplicerad konstruktion, med mer rörliga delar som jan gå sönder som dessutom ger lägre verkningsgrad.R Runnis skrev:
När jag köpte FTX för 15 år sen så behövde REC Temovex motströms inte avfrostas, hur dom löser det begriper jag inte.
Jag har Östbergs Heru. Hade mycket strul första åren bytte remmar på löpande band ett tag. Till slut köpte jag nån delbar rem på nätet och den har funkat. Åkte även på att byta lager i motorn. Det kan ju säkert ha ett samband.
Jag skulle inte köpa en roterande växlare igen.
Jag har för mig att verkningsgraden var högre på roterande växlare än motsströmsväxlare när jag kikade inför köpet. Men det är ju några år sedan nu.
Jag skulle inte köpa en roterande växlare igen.
Jag har för mig att verkningsgraden var högre på roterande växlare än motsströmsväxlare när jag kikade inför köpet. Men det är ju några år sedan nu.
Varifrån får du att roterande värmeväxlare har sämre verkningsgrad?F fsn skrev:Att roterande inte behöver avfrostas beror väl på läckage mellan till/från och låg verkningsgrad? Har extremt svårt att se varför man skall köpa en mer komplicerad konstruktion, med mer rörliga delar som jan gå sönder som dessutom ger lägre verkningsgrad.
När jag köpte FTX för 15 år sen så behövde REC Temovex motströms inte avfrostas, hur dom löser det begriper jag inte.