Byggahus.se
K
Hej,

Det är så att vi ( Hus A ) och grannarna (Hus B ) är på väg att anlägga våra trädgårdar nu efter att våra nybyggen är klara.
I vintras när snön smälte så märkte vi att massvis av smältvatten rann ned från skogen/berget på grannens tomt nästan intill tomtgränsen mot oss. Sedan hade det runnit längs vår bakre tomtgräns och ned till nästa grannes hus som ligger alldeles för lågt. ( Tror de stämde entreprenören som de ansåg grävt ut för djupt. Dock hör det inte hit ) Slutade i alla fall med att vattnet letade sig upp mot hans platta och golv.
Firman som gjorde vår platta märkte detta och grävde en ränna mellan vårt hus ( A ) och grannen ( B )
På så vis "räddade" min markfirma delar av den tredje grannens ( Hus C utanför bild ) nya golv.

Bakom min tomt ( rödgrönt ) är det ett skogsparti som ligger mycket högre än grannens skogsparti vilket leder till att nästan allt vatten rinner ned precis där vår tomtgräns finns.
Nu vill vi försöka leda bort det på bästa sätt och där vi fått lite olika förslag.
Grannens firma tycker vi skall lägga dräneringsrör för att på så vis leda fram vattnet till diket som går längs med gatan. De har redan gjort det på den grannens andra sida som ligger lite högre upp. Jag hade också en firma hos mig som tyckte vi skulle bygga en stenkista där bak. Sedan koppla på ett orange rör och via den leda fram vattnet till diket vid gatan ( brun ).
Firman som var hos mig sa att vi kunde få problem med att plantera häck om vi lägger dräneringsrör längs med tomtgränsen. Antar han syftade på att allt vatten bara rinner ned till röret när vi försöker odla häcken. Han pratade även om att det svarta dräneringsröret kunde täppas igen av skit.

Har vi någon dräneringsexpert som kan komma med lite input? :)

En liten sak att flika in med är att exploatören av marken och som sålde tomterna är enligt detaljplan(?) skyldig att bygga ett dike även i bakkant av alla tomter. Men hur det skall gå till är ju lite oklart då vår tomtgräns går uppe i skogen. Vi kommer alltså behöva gräva ut lite mer för att få "tillgång" till vår "grovplanerade" tomtyta som vi betalat för. Troligen kommer vi även behöva ta ned ett par träd då redan idag minst 1 står väldigt farligt till. Där skulle man kanske krävt i efterhand att firman exploatören använt sig av kommer tillbaka och gräver ut den sista biten. Grovplanerad tomt är ju ett väldigt löst begrepp. Men att den skall innehålla en liten bit skogsparti kan väl jag tycka är fel.
På lantmäteriförrättning så sa de att det var säljarens ansvar att diket finns. Medan han påstod att det kommer skapas naturligt när folk börjar fylla upp sig tomter.
I efterhand så borde de ju ha grävt ut 1-2 meter bakom våra tomtgränser för att lämna plats för dem att göra ett dike som enligt vattenutredningen bör finnas där.

• tomtskiss vatten.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
K
Nu hittade jag en bild som visar vår bakisda. Den gröna markeringen är min tomtgräns som jag uppskattar går 1-2 meter utanför utgrävt område. De blå strecken visar vart diket mellan våra tomter går. Man ser ju även höjdskillnaden mellan skogspartiet bakom mig och grannens tomtgräns.

• IMG_4655.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur djupt går det att gräva där vattenpölen börjar samt kan du få självfall

K
R rävlyan skrev:
Hur djupt går det att gräva där vattenpölen börjar samt kan du få självfall
Skulle tippa på att det går att gräva minst 2 meter. Vet att de gjorde en stor grop i bakkant på någon av våra tomter och slängde ned någon stor stenklump för att slippa frakta bort. Kunde även fungera som en naturlig vattensamlare snackade han om. Troligtvis ligger den en bit ifrån där dräneringen tänkt ligga.
Tror tyvärr det inte går att få så mycket fall ut mot vägen då diket i framkant inte är så djupt.Tippar på att det skiljer max 1 dm i fram och bakkant.
Från början var det tänkt att vägen skulle ligga nästan 0,5-1 meter högre vilket hade gjort att vi varit tvungna att fylla ut våra tomter för flera hundra tusen kronor extra då vi redan med nuvarande höjd fick höja nästan en halvmeter. Var massa problem med höjder i området som inte stämde... och tomter som var "för mycket" utgrävda. ( tidigare tråd.. )

R
1 dm är nog lite för lite
Det jag mer tänkte på var om det gick att få till ett självfall som blev på ett sätt som inte kan frysa , då kan man göra på ett lite speciellt sätt att få bort vatten till en viss nivå utan att ha någon pump , Hut högt är det där vattnet kommer ifrån , är det berg under och ev hur djupt under mark är det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.