4 847 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Vilken fönsterfärg? Finns det bra, moderna färger?
Vi har ett hus från -65 och tänker renovera fönstren. Jag har tidigare gjort detta på ett annat hus och använde då linoljefärg. De fönstren var mycket torra mot söder, vilket är fallet även i det nya huset, och trots att jag tog ner bågarna och mättade dem med linolja under flera dagar, blev färgen "skäckig" ganska snart efter att jag målat. Då jag hade en grön kulör syntes detta mycket tydligt, vissa partier blev gulare och överlag kritade den mycket. Detta på de torraste bågarna, övriga bågar höll bättre, men jag upplevde ändå efter ett år att det behövdes en påstrykning av olja.
Nu slipper jag gärna stryka på olja varje år, och undrar om det finns moderna färger som är bra? Jag misstänker nämligen samma problem på det här huset, då fönstren inte målats på tjugo år och är väldigt torra. Jag upplevde att när träet väl hade torkat såpass var det omöjligt att ersätta det som försvunnit på sikt. Alltså, att det behövdes tillföras olja ofta.
Jag vill ändå inte ha linolja i innerbågen då jag upplevde att den torkade för sakta och fortsatte att klibba väldigt länge (i princip tills jag sålde huset och flyttade...). Men vad finns det som funkar bra?
Nu slipper jag gärna stryka på olja varje år, och undrar om det finns moderna färger som är bra? Jag misstänker nämligen samma problem på det här huset, då fönstren inte målats på tjugo år och är väldigt torra. Jag upplevde att när träet väl hade torkat såpass var det omöjligt att ersätta det som försvunnit på sikt. Alltså, att det behövdes tillföras olja ofta.
Jag vill ändå inte ha linolja i innerbågen då jag upplevde att den torkade för sakta och fortsatte att klibba väldigt länge (i princip tills jag sålde huset och flyttade...). Men vad finns det som funkar bra?
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hej
Jag har "alltid" använt Jotuns färger till allt ute som inte är falurött. Det är nu ca 10 år sedan alla fönster renskrapades, grundades med Visir och målades med Drygolin. Sedan dess har inget underhåll gjorts. Jag ser att jag bör nog fundera på en uppfräshning nästa sommar på sydsidan, annars ser allt fortfarande bra ut.
Jag har "alltid" använt Jotuns färger till allt ute som inte är falurött. Det är nu ca 10 år sedan alla fönster renskrapades, grundades med Visir och målades med Drygolin. Sedan dess har inget underhåll gjorts. Jag ser att jag bör nog fundera på en uppfräshning nästa sommar på sydsidan, annars ser allt fortfarande bra ut.
Beror lite på vilka av trådarna här på forumet du väljer att läsa / tro på. 
Jag tror personligen på att moderna färger fungerar bra till moderna huskonstruktioner. Äldre hus kan gott behandlas med traditionella metoder - de är säkerligen redan målade med linoljefärg sen tidigare, och då är det lika bra att fortsätta med samma sak.
Så gott som alla färgfabrikanter i Sverige har ett specifikt fönstersystem, och väljer du något i det högre kvalitetsskiktet lär du få färg som både är lätt att jobba med och som håller bra.
Jag tror personligen på att moderna färger fungerar bra till moderna huskonstruktioner. Äldre hus kan gott behandlas med traditionella metoder - de är säkerligen redan målade med linoljefärg sen tidigare, och då är det lika bra att fortsätta med samma sak.
Så gott som alla färgfabrikanter i Sverige har ett specifikt fönstersystem, och väljer du något i det högre kvalitetsskiktet lär du få färg som både är lätt att jobba med och som håller bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken typ av skjutdörr för att länka ihop uterum & hall? (Bild finns)
Altan & Uteplats -
Vilken tillverkare kan detta vara, finns det liknande (köksluckor) ?
Kök -
Enligt säljaren finns det flera bra, vilken ska man välja? (värmepump)
Värmepumpar -
Vilken färg där det inte finns tätskikt
Badrum -
Vilken Fönsterfärg ska man använda?
Färg, Måla & Tapetsera