Hej,

håller på att renovera ett toa med dusch och har tänkt göra målar jobbet själv. Kaklet sitter redan på plats och jag har spacklat och slipat.

Men nu ska jag börja måla och det jag undrar är vilken fog jag ska köpa? Plattsättaren tyckte jag grunda taket sen maskera ett par mm under kant på kakelplattan och sätta limfog?
Efter det måla in fogen när jag täcker taket?

Så då ska jag alltså inte köpa badrumssilikon? Utan vanlig byggfog då eller?

MrJay
tec7

Kör inte på silikon, vad jag vet finns det ingen färg som fäster på det utan det kommer att krackelera. Du kan gott köra tec7

K
I vårt badrum så lades mjukfogen i tak-vägg vinkeln efter taket var färdigmålat. Maskeringstejp således både i tak och på kakel, kulör som användes var samma som i kakelfogarna. Ser mycket bättre ut än andra vita mjukfogar som gulnat något

T
K kniv skrev:
I vårt badrum så lades mjukfogen i tak-vägg vinkeln efter taket var färdigmålat. Maskeringstejp således både i tak och på kakel, kulör som användes var samma som i kakelfogarna. Ser mycket bättre ut än andra vita mjukfogar som gulnat något
Problemet med det är du inte kan måla taket i framtiden. Bättre då att dra latex som man målar över, mycket snyggare och fogen gulnar inte.

ALLTID en övermålningsbar fog och ALDRIG silikon !!!

På nybygge lägger plattsättarna tyvärr till 99% silikon därför att målaren redan är klar i huset och försvunnen sedan länge men det är inget kul den dagen man vill måla om sitt tak eftersom ingen färg fäster på silikon.

SÅ... någon form av övermålningsbar fog, så lyssna på din plattis. ;)(y)

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.