Är det någon som med framgång renoverat sitt badrum i Uppsala trakten och kan rekommendera ett företag?

C co skrev:
Är det någon som med framgång renoverat sitt badrum i Uppsala trakten och kan rekommendera ett företag?
Oavsett vilken firma du anlitar så rekommenderar jag att du anlitar en besiktningsman för en trestegsbesiktning av badrummet, om du verkligen vill att det slutar lyckligt.
Innan du skriver på kontraktet så tala om för entreprenören att ingen betalning görs före en godkänd slutbesiktning. Gör det helst i skriftlig form där båda är med och skriver under. Skulle entreprenör tveka göra det så är det ett tecken på att de kan vara oseriösa. Upprätta gärna egen kontrakt där det står klart och tydligt att ditt dokument är ett juridisktbindande dokument som utförs i två exemplarer och skrivs under av båda parter helst med vittnen också. Och om inte den fullföljs av entreprenören har du då rätt att inte betala faktura.
Läs bara så att deras kontrakttext inte säger emot ditt kontrakttext. T.ex i deras text kan stå att delfakturan ska betalas vid olika tillfällen beroende på hur arbetet fortlöper bla bla bla.

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Oavsett vilken firma du anlitar så rekommenderar jag att du anlitar en besiktningsman för en trestegsbesiktning av badrummet, om du verkligen vill att det slutar lyckligt.
Innan du skriver på kontraktet så tala om för entreprenören att ingen betalning görs före en godkänd slutbesiktning. Gör det helst i skriftlig form där båda är med och skriver under. Skulle entreprenör tveka göra det så är det ett tecken på att de kan vara oseriösa. Upprätta gärna egen kontrakt där det står klart och tydligt att ditt dokument är ett juridisktbindande dokument som utförs i två exemplarer och skrivs under av båda parter helst med vittnen också. Och om inte den fullföljs av entreprenören har du då rätt att inte betala faktura.
Läs bara så att deras kontrakttext inte säger emot ditt kontrakttext. T.ex i deras text kan stå att delfakturan ska betalas vid olika tillfällen beroende på hur arbetet fortlöper bla bla bla.
Tack för tips! Känner du till en pålitlig besiktningsman i Uppsala trakten? Sist det begav sig ”mutade” vår fuskande byggfirma den besiktningsman vi anlitat så alla anmärkningar ströks i nästa besiktning utan att de blivit åtgärdade😱

C co skrev:
Tack för tips! Känner du till en pålitlig besiktningsman i Uppsala trakten? Sist det begav sig ”mutade” vår fuskande byggfirma den besiktningsman vi anlitat så alla anmärkningar ströks i nästa besiktning utan att de blivit åtgärdade😱
Tyvärr, ingen i Uppsala. Men du behöver inte begränsa dig med Uppsalas område.
Stockholms firmor har inget emot att åka till Uppsala. Kommer kanske läggas på lite extra för resa men då har du iaf några firmor att välja på.

Innan du anlitar entreprenör kolla att de finns registrerade i någon av branschens organisationer, ex.viss BKR.

Firmor som inte är med i någon branschorganisation är i princip bara massa klåpare (reserverar mig för det jag skriver, därför säger jag "i princip", finns såklart de som sköter sig men av min erfarenhet är väldigt få).

Fördelen med att anlita firma som är kopplad till branschorganisation är att om de skulle missköta sig så riskerar deras intyg dras in av organisationen och det i sin tur sänker deras trovärdighet. Det är som en litet säkerhet för konsumenten. Dock ska det finnas någon oberoende fackman som kan bevisa eventuella brister i utförandet för eventuellt reklamationsärendet = besiktningsman.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Använd Hantverkarformuläret som avtalsbas för att få det juridiska korrekt.
Se till att ha förseningsvite per påbörjad vecka efter avtalat slutdatum.
Kontrollera företagen hos Skatteverket och Kronofogden.
Sök upp listor med vad man ska tänka på när man anlitar hantverkare.

• Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Har du inga bekanta (med koll) som kan rekommendera så dra in ett par (6-8 st) offerter. Skriv avtal och ta med besiktning man. Är du tydlig med det från start så skulle jag gissa att de redan då sållar bort de sämsta. Men jag rekommenderar även vite. Vi tog en en topp refererad firma (bara 5or) i norra Stockholm…besiktning mannen var guld värd. Nu har fler sämre betyg dykt upp och vi gav dem 2/5. Mycket strul!

Besiktning mannen och avtalet räddade oss från ett ofantligt dyrt badrum! 😂 De ville ha många ÄTA som besiktning mannen nekade.

• Gilla
tyomka
  • Laddar…
Jerker Åstrand. Det är mitt tips.

O Olf Oggler skrev:
Jerker Åstrand. Det är mitt tips.
Ser ut att vara ett bra AB på pappret. 10 anställda. Enligt Alla bolag, bra ekonomi och så. Var tvungen att kika, det lät som en enmansfirma. Men där hade jag fel 🤗

PMa mig om du vill veta mer.

O Olf Oggler skrev:
PMa mig om du vill veta mer.
Har pmat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.