Jag ska måla mitt fritidshus, både ny tillbyggnad och måla om det gamla. Hoppas någon här kan ge råd om en bra fasadfärg som håller över tid. Colorama säljer Cuprinol. Någon som har erfarenhet av det märket? Vilket varumärke rekommenderar ni?

Falu rödfärg

F fribygg skrev:
Falu rödfärg
Du kan väl inte måla över gammal färg m den? Nya byggnaden ja men resten?

• Gilla
Ingrid E
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Falu rödfärg
Tack för svar. Falu rödfärg funkar tyvärr inte eftersom det gamla huset är målat med annan slags färg.

D dilemma skrev:
Du kan väl inte måla över gammal färg m den?
När jag rekomenderade slamfärg var det så vitt jag vet inte känt vad fasaden är målad med.
I Ingrid E skrev:
Tack för svar. Falu rödfärg funkar tyvärr inte eftersom det gamla huset är målat med annan slags färg.
Vet du vilken färg huset är målat med nu?

F fribygg skrev:
När jag rekomenderade slamfärg var det så vitt jag vet inte känt vad fasaden är målad med.

Vet du vilken färg huset är målat med nu?
Nej, jag ska kolla det med T-röd idag.

Först, jag har inget emot slamfärg det funkar utmärkt. Men då TS frågade om en färg som håller över tid så är slamfärg kanske inte mitt första val. Fördelen med slamfärg är att det är enkelt på nytt och enkelt på gammal slamfärg. Men man får förnya med jämna mellanrum beroende på läge. Jag kör ett lager oljegrund sen två lager alkyd/akrylat. Då håller det iaf 15-20 år. Sen är det ett j***la skit att underhålla om man låter det gå för lång. Då åker man på att skrapa. Men målar man om innan så blir enkelt. Men det är bara min åsikt. Måla är det absolut tråkigaste med hus överlag.

Byggglädje Byggglädje skrev:
Först, jag har inget emot slamfärg det funkar utmärkt. Men då TS frågade om en färg som håller över tid så är slamfärg kanske inte mitt första val. Fördelen med slamfärg är att det är enkelt på nytt och enkelt på gammal slamfärg. Men man får förnya med jämna mellanrum beroende på läge. Jag kör ett lager oljegrund sen två lager alkyd/akrylat. Då håller det iaf 15-20 år. Sen är det ett j***la skit att underhålla om man låter det gå för lång. Då åker man på att skrapa. Men målar man om innan så blir enkelt. Men det är bara min åsikt. Måla är det absolut tråkigaste med hus överlag.
Har målat om efter 12-15 år efter nymålning och räckt med att tvätta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.