Hej
Dags att byta ut hängrännor, stuprör och vindskiveplåt. Idag sitter det original koppar från 60-talet som ärgat.
Jag har noll sinne för färgval och utseende. Vad skulle ni valt för färg på plåten? Svart, vitt, rött?
Det är ett rött tegelhus där de flesta detaljerna är rödmålade som t.ex fönsterplåt och vindskivor.
Dags att byta ut hängrännor, stuprör och vindskiveplåt. Idag sitter det original koppar från 60-talet som ärgat.
Jag har noll sinne för färgval och utseende. Vad skulle ni valt för färg på plåten? Svart, vitt, rött?
Det är ett rött tegelhus där de flesta detaljerna är rödmålade som t.ex fönsterplåt och vindskivor.
Varför är det dags att byta ut? Ni har ju det allra bästa. Jag förstår inte. Förklara gärna.N naikon skrev:
Jag skulle aldrig byta bort koppar. Speciellt inte om färg och utseende inte är viktigt. Varför byta till något sämre?N naikon skrev:
Rött och grönt är färger som kontrasterar bra mot varandra.N naikon skrev:
Hängrännorna har flera hål och läcker på flera ställen, inte bara i skarvarna. Antar att det rostat igenom efter stående vatten. För när jag googlar på det så verkar det som att koppar rostar, om än väldigt långsamt? Dessa är ändå 65 år gamlaO skrev:
Möjligt att vindplåten håller, där var det mest att jag ska plocka ner och måla vindskivorna och ifall jag skulle passat på
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Fördelen med koppar är att det går att löda om ingen varit och kladdat med massa fogmassaN naikon skrev:Hängrännorna har flera hål och läcker på flera ställen, inte bara i skarvarna. Antar att det rostat igenom efter stående vatten. För när jag googlar på det så verkar det som att koppar rostar, om än väldigt långsamt? Dessa är ändå 65 år gamla
Möjligt att vindplåten håller, där var det mest att jag ska plocka ner och måla vindskivorna och ifall jag skulle passat på
Det rostar inte,men kan nötas ut på utsatta ställen
Tack för svaren. Det är väldigt många små hål. Är det värt att laga oavsett hur många det är menar ni? Även om det skulle vara 100st små hål på ena sidan? Och hur har de uppstått isåfall?
Är inte negativ till idén att bevara, försöker bara vara realistisk i om arbetsmödan är värt det. Har ingen erfarenhet av att laga koppar
Den andra anledningen skulle vara att nya hängrännor är större och tar mer vatten? Senaste åren känns det som att det kommit riktiga monsunregn då och då, och då rinner det över rännorna.
Är inte negativ till idén att bevara, försöker bara vara realistisk i om arbetsmödan är värt det. Har ingen erfarenhet av att laga koppar
Den andra anledningen skulle vara att nya hängrännor är större och tar mer vatten? Senaste åren känns det som att det kommit riktiga monsunregn då och då, och då rinner det över rännorna.
Byt ut de trasiga delarna till ny koppar, att byta till målad plåt känns fruktansvärt och antagligen dyrare om inte majoriteten av plåt behöver bytas.
Koppar är såklart dyrare, men arbetskostnaden gör att det på sista raden kanske rör sig om 20-30% extra, även om materialet är dubbelt så dyrt.
Koppar är såklart dyrare, men arbetskostnaden gör att det på sista raden kanske rör sig om 20-30% extra, även om materialet är dubbelt så dyrt.
Jag la om ett tak härom året, plus tilläggsisolerade under plåten utvändigt, tror det var 20% extra att göra det i koppar. Så blev givetvis koppar.C cpalm skrev: