Usch va svårt velar fram tillbaka behålla herrgårdsgul eller byta färg till typ samma som ladan och huset bredvid eller kanske helt annan färg eller annan nyans gul ... se bilder på hur det ser ut nu P1030892.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• P1030919.jpg
    Skapa konto
  • P1030920.jpg
    Skapa konto
P1030946.jpg
Skapa konto

En till bild hur det ser ut

K
Jag tycker personligen att man ska ha olika färg på dem. Det är trots allt skillnad i stil på byggnaderna. Bostadshuset är så att säga betydligt mer "arbetat" i snickerierna.

Du menar behålla gula eller ha annan färg en röd ??

K
Jag gillar själv gula hus så jag hade behållt den gula färgen, men det är du som ska leva med det. Kan tänkas att det är mindre jobb också.
Sen tycker jag inte, och det är som sagt en smaksak, att huset ska ha samma färg som ladorna.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
jag håller med börjar trivas med gula , men tycker en då röd med vita knutar är också jätte fint IMG_7408.png
Skapa konto

Typ den här röda

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
K
Ja, det är onekligen fint.

BirgitS
Röstar också för herrgårdsgult. Passar den byggnaden och sammanhanget den står i mycket bra. Förutom att det är en harmonisk och fin färg.

Du ska absolut inte måla rött om du inte gör det med slamfärg när det är på en gård med andra faluröda hus.

Vill du behålla den gula färgen så var noga att kolla upp nyansen på just Herrgårdsgul. När vi kollade färgprover inför målningen av vårt hus var Herrgårdsgul mer åt det senapsgula hållet, nästan gulbrun, o inte alls vad vi ville ha.

Jag skulle faktiskt återgå till de tjärade fasaderna allteftersom de behövdes målas om. För de alla/de flesta har varit det historiskt. Passar dessutom så bra ihop med jugendsnickerierna.

tjärade fasaderna ??

Ja, tjärade. Det är först i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet som de röda husen blir vanliga i vårt land (man la färgen ovanpå de gamla tjärade fasaderna, ofta kan man se att huset varit "svart" under den). Tjrätära är en riktigt bra produkt, de träbyggnader som finns kvar från medeltiden och för den delen vikingatiden är just tjärade.
Det gula huset har nog inte varit det, men det finns ju inga hinder från att det också blir tjärat.

hur funkar det i fall man tjärar hur ser det ut efter åt tro ??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.