I vår ska det målas hus , jag har inget i mot den herrgårdsgula färgen men tänker en då i bland ska man byta till rött åt falu hållet för att det ska passa in på faluröda byggnader runt om eller kanske en annan snygg färg vad tycker ni ??

• P1030892.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1030919.jpg
    Skapa konto
  • P1030939.jpg
    Skapa konto
Bra ide, en enhetlig färg på samtliga byggnader på fastigheten är ju aldrig fel. Rött funkar alltid i landsbygden, på liknande ställen som ert. Så mycket enklare den dagen ni ska måla om husen i framtiden också.

Vi har precis samma dilemma! Tre uthus i faluröd (riktig slamfärg) och boningshus målat i herrgårdsgul plastfärg. Vi har bestämt oss för att huset ska bli rött framöver, frågan är om man har lust/ork att byta panel för att kunna måla det också i slamfärg...

Ps; det ser riktigt mysigt ut på bilderna :)

Jo tack det är ett fint ställe i Vingåker som köptes i somras är jätte nöjd efter letande i många år , i fall jag målar rött blir det samma typ av oljefärg men åt falu hållet , fast jag tycker en då det gula har en fin brytning .....men jag har enda till i vår på mig kanske får några bra förslag av målar hjälpen

Jag tycker nog att kombinationen du har med gult och rött är fint som det är. Om du skall måla om för att det skall passa in med det faluröda. är det bara Falu Rödfärg som fungerar och då har du en jättejobb framför dig, En oljefärg eller akrylat som skall se ut som falurött blir aldrig bra.

Behåll färgerna, säger jag. :)

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
ok tack för ditt råd ......

jag kan i för sig tänka mig nått sånt här också eller vad tror ni _MG_7754.JPG
Skapa konto

kom gärna med förslag intressant nått annat perspektiv kanske andra färger på runt fönster kanske annan gul färg eller helt annan färg osv det finns så mycket fina färger i dag ...eller bara kanske några andra färger på runt fönster och på vindskivor

Jumos skrev:
Vi har precis samma dilemma! Tre uthus i faluröd (riktig slamfärg) och boningshus målat i herrgårdsgul plastfärg. Vi har bestämt oss för att huset ska bli rött framöver, frågan är om man har lust/ork att byta panel för att kunna måla det också i slamfärg...

Ps; det ser riktigt mysigt ut på bilderna :)
Tveksam till att byta panel för att få faluröd frågan om det är värt det ....

För att spexa till det lite så har en gavel och en halv långsida murknat rätt rejält, så där måste mycket ändå bytas. Resten måste nog målas relativt snart också, så vi är lite veliga kring hur vi ska göra. Det är tilläggsisolerat -85, och (troligen) målat en gång efter det, så panelen har varit med ett tag. Det blir många funderingar som nybliven husägare :D

En kombination som jag annars tycker är snygg är vitt hus med grå eller beiga knutar, det blir i mitt tycke lite mer neutralt mot de röda uthusen.

jaja då förstår jag att man går i panel bytar tankar .... :)

Ljusgrå foder/knutar med engelskt röda fönster är en fin kombination till herrgårdsgult.

Googlade lite .... det var en fin kombination sen såg jag att man har lite olika färger runt fönsterna vissa har vitt vissa ljusgrå ...sen tex vind skivorna också gula ja det där tåls att tänka på

Den herrgårdsgula färgen på huset idag ser mycket blek och vittrad ut - om du skulle bestämma dig för att köra med herrgårdsgul igen så kom ihåg att det finns minst 20 olika årgångar att välja på, samt att "originalet" sannolikt är mycket mer kulört.

Å andra sidan så tror jag att det blir en fin kombination med en mustigare ockraton till det faluröda och gröna runtom. Som ett alternativ vill jag förespråka ljust grå, eller grön fasa i kombination med rost-röda foder. Låter kanske klatchigt, men jag tror att det skulle passa huset. Som exempel, första färgsättningsförslaget i denna broschyren: http://www.alcro.se/Global/Broschyrer utomhus/fargsatta_trahus.pdf

OJOJ vilken beslutsångest , tycker dom 3 första gråaktiga och grönaktiga var jätte snygga färger inte så starka ganska neutrala kan säkert passa in till det faluröda på andra byggnader , speciellt det första ser lite gammalmodigt ut
Vet inte i fall det är en nackdel men taket är orange plåt samma färg som takpannor typ

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.