Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På väggarna har vi tänkt enkel rak panel (bröstpanel) o tapet över detta.
Tar väldigt gärna tips/råd på vägen!!
1. Om vi lägger matta ovanpå den gamla- vad ska vi då tänka på?
2. Hur gör vi runt toastolen då?
3. Om vi målar- vilken färg använder vi lämpligen?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
visst kan man måla men det slits fort. Är rummet inte större än så där och mattan är extremt ful så skulle jag ju hellre lägga in en ny plastmatta då? Annars skulle jag hellre leva med mattan och kanske måla om väggarna istället.
Hur hade du valt att lägga in mattan då? Har du ngn erfarenhet av det o kan tipsa oss?
S Stefan1972 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Det finns några trådar om att måla våtrumsmattor/tapeter i forumet och ibland har det gått väldigt bra och ibland dåligt. Troligen för att det beror på mattans ytskikt, på en del är det svårt att få färgen att fästa på och man kan inte heller hålla på och slipa eller kemikaliebehandla mattan eftersom det kan minska tätheten i mattan.
Låter tveksamt att lägga en ny våtrumsmatta ovanpå en befintlig eftersom man då får två tätskikt och kommer det då ner något mellan dem kan det börja lukta skulle jag tro. Men om du kan hitta någon tillverkare av våtrumsmatta som anger att det är tillåtet att lägga den på en annan våtrumsmatta i läggningsinstruktion bör det ju gå bra.
Tänk på att den tekniska livslängden för våtrumsmattor är ungefär 20-25 år så det kan ju vara synd att kosta på för mycket nu och sen behöva göra om det när en skada inträffar. Kolla försäkringsvillkoren om avskrivningar för våtrumsmattor. Kan ni inte vänta lite och spara lite mer pengar för att kunna byta ut våtrumsmattan i stället.
Det finns några trådar om att måla våtrumsmattor/tapeter i forumet och ibland har det gått väldigt bra och ibland dåligt. Troligen för att det beror på mattans ytskikt, på en del är det svårt att få färgen att fästa på och man kan inte heller hålla på och slipa eller kemikaliebehandla mattan eftersom det kan minska tätheten i mattan.
Låter tveksamt att lägga en ny våtrumsmatta ovanpå en befintlig eftersom man då får två tätskikt och kommer det då ner något mellan dem kan det börja lukta skulle jag tro. Men om du kan hitta någon tillverkare av våtrumsmatta som anger att det är tillåtet att lägga den på en annan våtrumsmatta i läggningsinstruktion bör det ju gå bra.
Tänk på att den tekniska livslängden för våtrumsmattor är ungefär 20-25 år så det kan ju vara synd att kosta på för mycket nu och sen behöva göra om det när en skada inträffar. Kolla försäkringsvillkoren om avskrivningar för våtrumsmattor. Kan ni inte vänta lite och spara lite mer pengar för att kunna byta ut våtrumsmattan i stället.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Toaletter och tvättstugor ska ha tätskikt på golvet med uppvik mot väggen (5, 10 cm ?) enligt Säkert vatten om man vill vara säker på att försäkringsbolaget inte krånglar vid en skada (t.ex. orsakad av smygläckage i en rörkoppling).
Så TS kan alltså byta väggens matta mot godtyckligt ytskikt (vanlig tapet t.ex).
Men mattan är väl lika bra att byta med tanke på ålder... måla blir sällan bra.
Tyvärr drar det väl med sig lite annat? Rör och avlopp ska väl helst inte bryta tätskiktet i golvet, utan komma ut genom vägg -annars blir det väl en avvikelse som ska noteras och som kan göra att försäkringsbolaget krånglar om man får en skada orsakad av avvikelsen?
Men mattan är väl lika bra att byta med tanke på ålder... måla blir sällan bra.
Tyvärr drar det väl med sig lite annat? Rör och avlopp ska väl helst inte bryta tätskiktet i golvet, utan komma ut genom vägg -annars blir det väl en avvikelse som ska noteras och som kan göra att försäkringsbolaget krånglar om man får en skada orsakad av avvikelsen?
Japp- vi har nu kommit fram till att vi börjar så och var hos vår lokala målarfirma och har verkligen fått kanonhjälp där! Det var mycket att tänka på då det tydligen finns våtrumsmattor som bara löses upp när man målar på dem. Fick m oss ett prov hem för att testa För att se så inte det var fallet här. Så- där ser man hur bra det är att gå till fackaffärer vid småprojekt som detta. Det lär ju inte bli nån jätteaffär för dem.. Men servicen o råden - det betalar jag gärna extra för.Peter2400 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det som är vanligast är nog smygläckage i en rörskarv t ex under handfatet och man vill förhindra att de dropparna som kommer där går ner i bjälklaget under lång tid innan man upptäcker problemet. Går något sönder så att det kommer mycket vatten upptäcker man ju det normalt på en gång.Soli skrev:
Det var ju inte sunkigt direkt. Visa gärna hur det blir sen!Soli skrev:
[bild] [bild] [media] [media] Vi ska renovera vår gästtoalett från 1997. Knappt 5 kvm stor. Den har nu ”finfin” våtrumstapet o platsgolv. Jag vill lägga ny matta över (löst ovanpå) men min man vill måla golvet. Vad har ni för erfarenhet?
På väggarna har vi tänkt enkel rak panel (bröstpanel) o tapet över detta.
Tar väldigt gärna tips/råd på vägen!!
1. Om vi lägger matta ovanpå den gamla- vad ska vi då tänka på?
2. Hur gör vi runt toastolen då?
3. Om vi målar- vilken färg använder vi lämpligen?