S
Har sneglat på Jotuns kvist och spärrgrund, men även Nordsjö Spärrvit, både vatten och oljebaserad.

Vilken är fördelaktigast att ta bort rök och nikotin med?

Jag har mycket god erfarenhet av Nordsjö Spärrvit, oljebaserad. Stinker som tusan och man blir smått hög av att måla med den men den stoppade resultatet av massiv rökning effektivt.

Nu är detta drygt tio år sedan så färgen kan naturligtvis vara annorlunda idag.

Har kört med spärrvit under många år, förr var den oljebaserad och luktare inte vidare men man klarade sig med ett lager färg, numera behövs två lager sen oljebaseringen försvann men den har funkat lika bra. Förra året hjälpte jag en kollega med ett riktigt inrökt källarrum (Gammal farbror 95 år gammal som rökte pipa, cigaretter och cigarrer löpande). Då rummet var närmast svart med mörkbruna inslag så tvättade vi först med utspädd ammoniak och sedan tre lager spärrvit för säkerhets skull. Syns inte idag.

Biltema spärrfärg har jag använt till hela övervåningen. Har funkat fint

S
NetNut skrev:
Har kört med spärrvit under många år, förr var den oljebaserad och luktare inte vidare men man klarade sig med ett lager färg, numera behövs två lager sen oljebaseringen försvann men den har funkat lika bra. Förra året hjälpte jag en kollega med ett riktigt inrökt källarrum (Gammal farbror 95 år gammal som rökte pipa, cigaretter och cigarrer löpande). Då rummet var närmast svart med mörkbruna inslag så tvättade vi först med utspädd ammoniak och sedan tre lager spärrvit för säkerhets skull. Syns inte idag.
Men det finns ju en oljebaserad av Nordsjö spärrvit?Var det den här du använde?
http://www.nordsjoprofessional.se/produkter/professional_traditional_sparrvitt

Testade en vattenbaserad spärrfärg, jäkla hitte-på-skit. Oljebaserat funkar bäst.

Aahh, då har den inte försvunnit, f-rbannade färghandlare som sa att han hört med nordsjö och fått besked om att den upphört att tillverkas. Tack för tipset, blir proffsvarianten nästa gång - saknar ju lukten :)

Jag körde med spärrvit från biltema
2 strykningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.