Tänkte sätta en närvarosensor i en gammal elanläggning (1990). Grön är tändtråd och svart är fas. Jag behöver dra lite ny sladd för att få närvarosensor på bra plats och undrar då hur jag gör med färgkodningen. Ska jag använda gamla färgkodningen och köra med grön (vilket inte är tillåtet längre) för tändtråden så allt är enhetligt? Eller ska jag köra med någon modernare variant? Vad är rätt? Finns det såna gamla färgkodningar att få tag på i en elaffär?

Denna jag tänkte koppla in:
http://www.khs.se/Catalog/Products/ljusrela-4950/bruksanvisning-is-nm-360-46364.pdf?time=1356100542 så det är ju ingen svår installation... Får man göra det själv om man har tillräcklig kompetens? Och huvudfrågan - färg på sladden...? Sen kan man förstås alltid diskutera om man har tillräckliga kunskaper om man måste fråga på ett forum om vilka färger det ska vara..... :)

I din installation från den tiden har du säkert ställen där brun är tändtråd också. Du kan alltså använda färger från idag utan att bryta mot hur originalet är utfört. Tar du fas - svart, nolla - blå, tändtråd - brun och eventuell jord givetvis G/G blir det ju närmast omärkligt förutom att du kanske får gå ihop med brun och grön någonstans.

Mikael_L
Som GK100 skriver.
Kör du gärna svart som fas, då du har det i övriga huset och detta är mycket liten komplettering.
Som tändtråd vilken som helst av dagens använda färger. Vit, brun, orange. Att tändtråden ev byter färg någonstans ska inte vålla någon riktig elektriker svårigheter i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.