Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken färg?

1. drbodyjr
    Husägare · 91 inlägg
    Hej!
    Vi planerar måla fasaden och funderar en del om kvalite av de olika märke.

Jotun Infinity har jag hört talas om men det finns Beckers, Alcro, Nordsjö(Dulux) och hur många andra ute på marknaden.
    Har inte köpt något än.

Vilken är bäst, vilken bör man undvika, vilken håller längst, vilka är de motsvarande system av de olika märke...?

Jag vet att husets gammal färg var woodex aqua solid vilket är en vattenburen akrylat/alkydbaserat täcklasyr. (Det säger faktiskt ingenting till mig. ‍ )

2. H
    Moderator · Stockholm · 47 350 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Vi har målat huset 3 ggr på drygt 20 år. Första två gångerna med färg från Flugger. Senast med Caparol Carat.

Nu är vårt hus lite besvärligt. Vi har liggande stockpanel, vatten kan tränga in och lä'gga sig i springorna och sugs in i den omålade sponten.

Flugger färgen började spricka upp just runt springorna redan efter 2 -3 år. Caparol färgen har nu suttit i 7 år och ser fortfarande mycket bra ut. Om du handlar på Caparol butiken, så får du 20% rabatt om du är med i villaägarförbundet.

3. drbodyjr
    Husägare · 91 inlägg
    Tack för tipset med rabatten!
    Då Flüger är "no go" i alla fall.

3ggr på 20 år? Herregud! Ja hade hoppats att om jag gör det på en bra sätt bör jag inte fundera om det de närmaste 10-15 år...

4. C
    Medlem · 110 inlägg
    Jag kör också caparol carat. Grym färg speciellt om man ska måla över brunlaserat och vill ha en vit kulör. En strykning grundfärg och två toppfärg så är det bruna täckt.

• Laddar…
  5. drbodyjr
    Husägare · 91 inlägg
    Låter bra! Tack för tipset!

6. drbodyjr
    Husägare · 91 inlägg
    Är Caparol Carat bättre än Jotun Infinity? Dyrare med cirka 1000kr / 10l i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.