Byggahus.se

Vilken färg på betongtak till gult tegelhus?

1. P
    Medlem · 1 inlägg

Phlomis

Medlem
    Hej!
    Första frågan jag nånsin ställer här. Hoppas att det finns någon som vill komma med smakråd eller har erfarenhet hur man brukar tänka kring färg på tak gentemot färgen på huset. Har inte lyckats hitta så många exempel når jag googlat eller tittat på andra hus, verkar inte finnas så jättemånga hus med den gula färg som vi har på teglet (?).

Jag bifogar bild på huset. Drömmer om att måla dörrar och fönster i någon grågrön färg längre fram. (Länk till Nordsjö där jag hittat en färg som påminner om det jag är ute efter, https://www.nordsjo.se/sv/kulorer/my-garden.)

Vore hemskt tacksam om någon har tips eller åsikter på vad för färg som passar till taket? Det är betong, tänkte måla det i ny färg för att längre framåt lägga nytt tak.

/Phlomis

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    3680FAC6-E393-4E88-A0AE-61AF8296A1F4.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    50BE42AE-9A5F-4742-85D9-29B187FBA0CF.jpeg

Redigerat 14 aug 2020 18:14
  2. S
    Medlem · 27 inlägg

Sidiz

Medlem
    Ingen aning :rofl: men om du har något bildredigeringsprogram, eller känner någon som kan, så kan du ju mixtra med olika färger och få det visuella (y);)

3. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 663 inlägg

ricebridge

Husägare
    Tycker det ser helt ok ut som det är, även om färgen verkar blekt. Jag skulle rekommendera svart eller mörkbrunt; gult vill gärna ha jordfärger som kompisar. Rött t ex blir helfel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.