Jag vill montera in en sån här: http://m.clasohlson.com/se/Multidosa-ABB/36-124

Jag har en dosfräs som är 74mm (T70?) som gör alldeles för stort hål. Enligt spec ska hålet vara 69 mm men det verkar inte finnas såna fräsar. Det närmaste är 70 mm och de verkar inte vara så lätta att få tag i...

E 16 047 26. är en "specialfräs" för just multidosor

Müssli skrev:
Den har jag i jobbet men skulle aldrig lägga drygt tusen spänn på en sån privat.
Den här kanske duger?
[länk]
Och den gör fortfarande 74mm hål. Jag har aldrig haft något problem med att montera vanliga rotdosor (Elkos orangea, schniders gråa) i hål borrade med en vanlig T70.

*Edit* syftar alltså på E 16 047 26.

Har för mig den ska ha 68mm hål. Fick leta en stund men det fanns på nått av byggvaruhusen om jag minns rätt.

Jag köpte en hålsåg för 68mm hål på Jula, när jag skulle fiska in nätverk

Eddsson skrev:
Och den gör fortfarande 74mm hål. Jag har aldrig haft något problem med att montera vanliga rotdosor (Elkos orangea, schniders gråa) i hål borrade med en vanlig T70.

*Edit* syftar alltså på E 16 047 26.
Nej, 1604726 gör iaf mindre hål än en vanlig T70 så senildosorna passar som en smäck. :)
Nu ville ju TS ha en hålsåg på 69 mm så jag antar att det inte är en vanlig senildosa. Den hålsågssatsen jag länkar till borde passa perfekt.

69 mm kommer från COs hemsida, tror 70 mm skulle funka bra. Har en sån där hålsågssats men den borrar inte tillräckligt djupt...

68mm mätte jag nog på dosan istället för att läsa och jag har bara satt i enkelgips så där har det fungerat med presspassning.

Problemet är att jag har dubbelt gips med timmer bakom, så om dosan faktiskt ska få plats måste man kunna borra in hela djupet. Men nu hittade jag den här som finns i nästan alla dimensioner. Kanske en 68 mm vore det bästa så att den sitter som sagt.

https://www.byggmax.se/verktyg/hand...alt-p7061525?gclid=CK3Qm_PA9c8CFaXbcgodbSkOQA

Måste bara ta reda på om måttet faktiskt beskriver hålets storlek och inte innermåttet...

osiris skrev:
Måste bara ta reda på om måttet faktiskt beskriver hålets storlek och inte innermåttet...
Det kan vara så, jag har inte sett någon dosa som ska ha 68 mm håltagning.

Müssli skrev:
Nej, 1604726 gör iaf mindre hål än en vanlig T70 så senildosorna passar som en smäck. :)
Nu ville ju TS ha en hålsåg på 69 mm så jag antar att det inte är en vanlig senildosa. Den hålsågssatsen jag länkar till borde passa perfekt.
Nä, Elkos multifräs och en vanlig T70 är båda på 74 mm. Iaf mina ;)

• Gilla
Eddsson
  • Laddar…
tgr_se skrev:
Har för mig den ska ha 68mm hål. Fick leta en stund men det fanns på nått av byggvaruhusen om jag minns rätt.
Ja, jag har haft samma problem och hittade en perfekt 68mm ganska djup (ungefär som dosfräs) på Hornbach.

Men det var några år sedan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.