Byggahus.se

Vilken dokumentation om ett hus har en köpare rätt att ta del av? (Se bif avtalstext)

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

I Mäklarsamfundets standardutformade köpekontrakt definieras ett antal handlingar som ska överlämnas från säljaren till köparen vid en fastighetsöverlåtelse. So far so good.

Det står även i avtalstexten att man ska lämna över

"...andra handlingar rörande fastigheten, vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna."

Finns det någon här inne som varit med om hur man avgjort huruvida något var av betydelse för köparen som ägare, och fanns det i så fall någon gräns för vad köparen kan begära att få ta del av?

Som ni kan gissa er till, så har jag en köpare av min tidigare fastighet som vill ha ut lite dokumentation. I det här fallet gäller det en tidigare renovering - en skada som åtgärdades av mitt dåvarande försäkringsbolag. Det hela ägde rum ca 5 år innan köparen tog över huset. Jag är försiktigt motvillig till att lämna ut papprena - inte för att det egentligen står något konstigt, utan snarast på grund av köparens milt uttryckt "omständliga personlighet" och den erfarenhet jag gjort mig av den i samband med försäljningen.

(Jag är helt enkelt orolig för att köparen ska hitta något skoj i dokumenten, rörande egentligen vad som helst, och dra igång en process om det enbart för att han har för mycket tid. (Money is not an issue.) Kan jag undvika att ge honom dokumentationen som visar hur skadan såg ut innan den åtgärdades så gör jag gärna det. Vår erfarenhet hittills har varit att om man matat honom med information om något har man omedelbart avkrävts tiofalt så mycket information, om samma eller andra ämnen. Att tala med den här mannen kan i det närmaste beskrivas som att öppna en dammlucka. Svarar man inte på första försöket mitt på dagen i telefonen så har han inom loppet av en halvtimme lämnat två meddelanden, mailat en order om att man ska svara i sin telefon, ringt samtliga kollegor (jag skojar inte), hem till ens chef samt växeln på jobbet och bett dem skriva en lapp.)

Jag vill minimera vår relation, kan man säga.

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Kanske försvann dessa dokument i flytten?

3. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    "Jag lämnade allt jag hade till dig"

4. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Har det inte lämnats tidigare ser jag inte hur du kan vara skyldig att lämna något nu. Jag hade bara berättat att jag inte har vad han söker alt. ignorerat honom.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Jag gillar båda förslagen. Tyvärr har vårt dåvarande försäkringsbolag (som han naturligtvis ringt upp), sagt att de har dokumentation i ärendet, men att de inte kan lämna ut någonting alls utan en fullmakt från oss.

(Det här med att försäkringsbolaget röjer något alls om vår kundrelation kan man ju ha synpunkter på, men nu är det som det är...).

Så vi är alltså i ett läge där han vet att det finns dokumentation. Därför hävdar han sin rätt till denna med hänvisning till vårt avtal. Vi själva tycker nog att det är en helt åtgärdad skada och att saken är ur världen, och att rapporten som visar hur skadan såg ut innan renoveringen inte bör omfattas av paragrafen.

6. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Avtalet är ju enligt mig överspelat och överlåtelsen är klar. D.v.s. ni har uppfyllt er del.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Visst, försäkringsbolaget har naturligtvis en del dokumentation om era mellanhavanden.
    Men vad det är har väl köparen inte någon vetskap om.

Så om det är "av betydelse" för köparen kan denne inte veta, utan måste bevisa om denna paragraf skall åberopas.
    Och det kan naturligtvis inte köparen, så varför inte bara säga att "det har ingen betydelse för dig".

För övrigt kan man fråga sig hur man definierar "handlingar" och "betydelse för köparen".
    Är en skada åtgärdad korrekt så saknar väl förhistorien betydelse kan man tänka.

Disclaimer: Jag är inte jurist.

8. D09
    Medlem · Nivå 25
    Låter "nästan" som ett sjukligt beteende

Be han lämna dig ifred. Säg att du inte vill ha mer kontakt med personen.

Slutar han inte så kontakta polisen om vilken support du kan få från dom.

9. H
    Moderator · Nivå 25
    Men, OM han nu skulle ha rätt. Vad kan han göra? Du vägrar skriva någon fullmakt till förs. bolaget. Det står inget i ert avtal om att du skall utfärda fullmakter till höger och vänster.

OK han stämmer dig för avtalsbrott. OM han då helt osannolikt skulle få rätt, så blir det ändå inga pengar för detta.

Men det går aldrig så långt.

10. P
    Medlem · Nivå 8
    Jag hade också vägrat att lämna ut handlingar i ett sånt här fall, åtminstone till dess motparten kunde bevisa varför handlingarna är av objektiv betydelse för honom. (Helt osannolikt är det kanske inte att det skulle kunna ha betydelse, exempelvis om det blivit ett nytt problem med skadan och diskussion med köparens försäkringsbolag har uppstått, men nu spekulerar jag.)

Jag hade också gjort klart, genom att skicka ett brev/mejl, att jag p.g.a. hans beteende inte tänkte ha någon muntlig kontakt med honom. Eventuellt korrespondens får ske via brev/mejl och att fortsatta kontaktförsök via telefon kommer att polisanmälas. Personen ska även uttryckligen förbjudas att kontakta dina kollegor. Detta kombineras med en instruktion till växeln och kollegor om att inte ta emot några telefonmeddelanden från personen.

Förhoppningsvis får det glöden att dö ut.

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 1
    Tack för all input! Jag kommer att avvakta med all dokumentation och invänta att han ev. kan visa på att han har rätt till den.

Håller helt med om att det skulle kunna vara relevant info för honom om han t ex skulle få ett liknande problem och hans försäkringsbolag skulle bli intresserade. I så fall kommer jag absolut inte trilskas. Som det ser ut idag har han inte själv någon skada i huset, utan det här är liksom lite mer "okynnes"-begärande av dokumentation.

12. O
    Bannad · Nivå 15
    Bra tips från plåthuset, att bara föra all kommunikation via mail eller brev! Då finns det skriftligt på allt som sägs!