Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Vilken dörrmått följer boverket (enkla svar tack)

1. K
    Medlem · 389 inlägg
    Jag vill minska min badrumsdörr och ha en tunn karm likt bilden. Vilken storlek ska jag köpa 7, 8 eller 9 fattar ingenting. Samt vilken höjd 19, 20 eller 21? Bor i lägenhet brf. Jag vill ha det minsta som går.

Så här skriver Boverket; Fritt passagemått genom dörrarna bör vara minst 0,76 meter.

Önskvärt är alltid minst 0,80 meter, men eftersom dörrbladet iblan inkräktar, så godtar man 0,76 meter.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    8FCF24B4-64FE-44EA-AD56-65EA4521D6C8.jpeg

2. K
    Medlem · 389 inlägg
    Bonusfråga: Kan man köpa smala karmar likt bilden på ett billigt ställe? Jag har hittat endast 1 ÅF och det kostar 10 000 kr för denna karm med innerdörr, känns lite för mycket...

3. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 930 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Modulerna 7, 8 och 9 samt 19, 20 och 21 avser karmyttermått i dm. Så för att montera en dörr med karmen 9*21 så skall öppningen i väggen vara 900-910 mm * 2100-2110 mm. Kan vara att toleransen är 15 mm istället för 10.

• Laddar…
  4. R

roli

Lösvirkesbyggare
    För att klara den fria öppningen på 0,76 m behöver du sätta en karm med modulen 9 i bredd. Var du sedan kan hitta karmen på bilden eller likvärdigt kar jag ingen aning om, tyvärr.

5. K
    Medlem · 389 inlägg
    Tack så att 9x20 är det måttet jag ska ha för uppfylla boverket? Sen att karmen är tunn eller normalttjock spelar ingen roll.

Kan man inte ha 8x20?

6. F
    Medlem · stockholm · 317 inlägg

FDT

Medlem
    Karmen är säkerligen inte tunn på bilden. Ytbeläggningen går förmodligen ut på karmen?
    Eller så är det monterat smalt foder.
    (Svårt att se på bilden om dike eller kulle liksom…)

• Laddar…
  7. K
    Medlem · 389 inlägg
    Förstår inte vad du menar. Jag vet inte vad en dörrkarm, dörrfoder, innebär. Försöker läsa på Wikipedia blir inte klokare. För mig finns det en dörr och en ram.

Här kan man läsa mer om tunna ramen om det säger något :oops::
    https://njorddesign.se/produkter/dorrkarmar/dorrkarm-k02/

8. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 554 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    När det gäller höjdmåttet får du mäta hur hög din dörr är nu. Om själva dörrbladet är 194 cm är den modul 20 och om det i stället är 204 cm är det modul 21.

Du kan inte ha breddmåttet 8 om dörren ska vara tillgänglighetsanpassad. Om ditt dörrblad är 72,5 cm är det modul 8 och om det är 82,5 är det modul 9.

9. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 28 554 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Dörrkarm är den del som är närmast dörrbladet och går runt dörren på tre sidor samt där gångjärnen sitter fast.
    Dörrfoder är en list som överlappar det mellanrum som finns mellan väggen och karmen. Fodret sitter på väggen. Här är fodret på väg att sättas dit:

10. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Och, kanske självklart eller kanske inte, dörrbladet är själva dörren.

11. T
    Medlem · 3 448 inlägg
    om man skall byta dörrkarm till badrummet så får man kolla om där är tätskikt anslutet till trösklen

• Laddar…
  12. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 643 inlägg

Anna_H

Husägare
    Vad är du ute efter? Behöver du en smalare dörr pga något utrymme eller är det bara utseendet av den smala listen du är ute efter?

Dörrkarmen är som FDT skrev inte så smal, det du ser är en dekorationslist.

13. R

roli

Lösvirkesbyggare
    Dörren på TS:s första inlägg ser dessutom ut att vara en "designdörr" då det saknas synliga gångjärn, vilket de flesta "vanliga" innerdörrar brukar ha. Ett infällt "osynligt" gångjärn lär öka priset med ett antal tusenlappar.

14. 1
    Medlem · Stockholm · 955 inlägg

16386

Medlem
    Samt även kosta mer att montera.
    Det är ett rätt klassiskt misstag att tro att frånvaro av saker som dörrfoder och vägglister blir billigare, medan det oftast gör det hela mycket dyrare.

15. K
    Medlem · 389 inlägg
    Tack snälla!! Syftar då boverket att dörrkarmen måste vara minst 0,76? Dem använder ordet "passagemått". Iså fall innebär det att alla 7x dörrar inte går att ha. Men 8x, 9x och uppåt bör inte vara några problem? I mitt fall kan jag montera en 8x20 i badrum av typen design dörr som jag länkade...

Är det inte enklare om boverket bara skriver 8x20, 9x20 dörrar är godkända. Istället för förvirra oss redan förvirrade människor ännu mer :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.