Byggahus.se

vilken diskmaskin är bättre att välja?

1. K
    Medlem · 1 inlägg

KatarinaOL

Medlem
    Jag vill köpa en bra, miljövänlig diskmaskin för en stor familj.
    Vänner säger att Siemens SN45M509SK är ett bra val, men det är dyrt för oss.
    Funderar på att köpa Bosch SMU46CB01S
    Här finns information om denna modell: https://ibraborg.com/diskmaskin-bast-test/
    Någon här kanske har den här diskmaskinen och kan berätta lite om den eller rekommendera en liknande modell? Tack på förhand

2. A
    Medlem · stockholm · 602 inlägg

atomlab

Medlem
    Om ni har 3xtra stora tallrikar eller dricker mycket ur höga vinglas så skulle jag ta ett kit och testa att ställa in det. Jag har nämligen två ggr köpt en maskin där mina tallrikar inte gick in i. Likaså i ena maskinen gick inte vinglasen in i på mellanplan utan att ta bort besticklådan.

Kolla även att det inte är något roterande uppe i taket om det är en maskin med 3st hyllor.

3. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 196 inlägg

AndersS

Medlem
    På de två Boschmaskiner vi har är den övre korgen justerbar i två nivåer och till den ena följde det med ett speciellt ställ för stora vinglas. Problemet med dessa "miljövänliga" inställningar är att det tar så lång tid att köra disken. Så hos oss går den alltid med inställning för kortare disktid istället och även med högre disktemperatur. Tror säkert att det finns flera som kan bekräfta att dessa "miljöinställningar" skapar mera problem med ej ren disk och torkfläckar.

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Stockholm · 405 inlägg

Sackaros

Medlem
    Vi hade en sån Bosch eller möjligtvis en föregångare i förra huset och den var väldigt bra faktiskt. Saknar den jämfört med Ikeamaskinen i nuvarande hus. Det är sällan vi behöver disken direkt så oftast gick den på långa programmet, sen kan man trycka in en knapp om man har bråttom. Men vi plockar oftast ur maskinen timmar efter att vi har kört den oavsett så det är ingen viktig sak för oss. Det var en bra maskin, något svårare att placera i köket då den var extra stor. Svår att få in med den vattendragning vi hade i det köket. Det är väl enda negativa jag kan komma på.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.