Hej,

Jag försöker lära mig om olika betongformer och deras egenskaper. Allt jag kommit ifatt är förkortningar utan förklaringar och kemiska formler som jag inte ens hoppas att jag ska lära mig förstå.

Det jag söker är hur jag ska sätta ihop en betong som har maximal värmekapacitet, som inte ger fuktig atmosfär inomhus av att jag skulle missa att göra en 100% perfekt dränering, som kan hålla skitmycket vikt och som tillåter sig sprutas på en armeringsstomme.

Jag har spenderat en hel del timmar på att försöka förstå undret som är som flytande sten men det uppstår bara fler frågetecken bakom varje svar.

Jag inser tillexempel att bärförmågan av en vägg mycket har med tjockleken och armeringsuppsättningen att göra. Men även att formen på väggen spelar roll.

I mitt fall inspireras jag av en video på youtube jag blev refererad till.
https://youtu.be/AI8fwnaTSmY

Istället för en dome-konstruktion vill jag göra två armeringsnätliknande konstruktioner, två väggar, som jag lutar mot varandra i en båge så att själva alltet påminner om en halvcirkel från sidan sett.

Jag har läst att jag även behöver rätt fyllnadsmaterial för att väggarna ska hålla för väldigt mycket vikt. Men då måste jag antagligen gjuta väggarna för att de ska bli vikttåliga?

Ett annat sätt att armera, som inte handlar om stenbumlingar och armeringsjärn, som jag läst om är att använda cellulosa, plastremsor eller stålflis för att göra en stark konstruktion.

Är det någon som har en idé på vilken sorts cement jag ska välja? Vilka tillsatser jag ska ha i? Kan man spruta betong eller är det bara cement man kan spruta?

Tack för ert tålamod och tack för att du läst ända hit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.