Hej allihopa,

Jag går i planerna att skaffa en robotgräsklippare. Fler anledningar, lathet mest. Min gamla Partner behöver lagas för åtminstone en tusenlapp den här säsongen så det känns som ett bra tillfälle. Man måste ge Partnern dock, min far köpte den runt 91-92 och den har fått klippa en rätt stor tomt och därefter min varje år sedan dess. Nästan 30 år och allt förutom handtaget, inkl. nivåreglering och drivningen på bakhjulen fungerar perfekt. Det är fasen inte illa.

Jag har mätt upp ytan som på sikt ska klippas till cirka 1150m2. Det är väldigt platt och fint på det stora hela, men på många ställen är det sänkor, hål och allmänna ojämnheter. Jag räknar kallt med att få göra en del fix eftersom jag märker var problemområdena är. Det är också ganska mycket mossa på halva tomten som jag försöker göra något åt, så det är lite småsvampigt bitvis. Så jag behöver nog något som är lite förlåtande ur ett terrängmässigt perspektiv. Jag kommer också behöva dra en hel del begränsningskabel för att undvika de värsta partierna, särskilt under trädet bredvid parkeringen där det finns mycket stora rötter och stenar.

Jag lutar åt Husqvarna eftersom man vet vad man får, även om de är rejält dyra. Andra alternativ är absolut inte uteslutna dock, men det är de jag tittat närmre på. Frågan är vilken storlek jag borde gå på.

Jag har bifogat en väldigt slarvig och inte minsta skalenlig skiss av tomten. Som synes så är det mestadels öppna fina ytor men också lite tajta passager. Även gott om träd (markerade X) och ett stort brunnslock med en enorm sten bredvid som jag kommer få gränsa av.

Räcker en 315 som officiellt klarar 1500m2? Eller borde jag gå upp på en 420 som klarar 2200m2 kanske?

Ser att jag missat att markera djupet på framsidan. Det är cirka 16m.

• Handritad skiss av en tomt med mått, trädpositioner och hus för planering av robotgräsklipparköp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju rätt oproblematiskt ut det där. En 315 räcker säkerligen, men vill du kunna ha klipparen avstängd längre tider (för att den inte ska vara ute och klippa samtidigt som små barn leker exempelvis) kan det vara värt att gå upp i storlek.

• Gilla
Jonatan Rullman
  • Laddar…
Inget behov av att ha den avstängd. Jag har fått uppfattningen att de är så tysta att de kan gå genom natten men skulle den vara lite för högljudd så kan den få gå 7-21 för min del.

När jag postat detta så fick jag en infall och kollade på några alternativ också. Ingen bra idé att stirra sig blind på bara ett märke.

Worx verkar ju ha fått rätt bra recensioner ändå och deras 2000m2-modell kostar 14 000 och kommer med 250m begränsningskabel. 315 kostar 18000 med installationspaketet och en 420 kostar 21500. Så rätt bra skillnad där. Kan helt klart vara ett alternativ som både ger lite lägre prislapp och lite högre kapacitet. Åtminstone om båda tillverkarna är lika ärliga med sina kvadratmeter.

Hör gärna mer åsikter, både för och emot, om 315 räcker och om jag borde satsa på Worxen istället.

2 faktorer som skulle påverka mitt val om jag köpt idag är
- Tid för att klippa hela snyggt
- Antal laddningar per dag (livslängd batteri)
Om jag sågat grenar eller grävt rötter, stopp pga regn, satt den i laddaren utan att trycka home/start några ggr etc och det sen blir bra väder så gräset växer, så klarar min lilla Works inte av det. Tar 2 veckor innan det är snyggt igen. Kvadratmetermässigt skulle den räcka, men då har jag 10 träd/buskar och 5 väggar den kan studsa mot så skulle jag valt en större modell. Det blir små tussar kvar här och var vid hörn och buskar.

• Gilla
Jonatan Rullman
  • Laddar…
Om jag fattat det rätt så har du gräsytor att klippa runt om hela huset, give or take en gångväg.

Jag hade valt en klippare med minst en guidekabel, gärna två. Du vill ha laddstationen vid huset antar jag och det kan bli väldigt långa återgångar för en klippare som bara har begränsningskabeln att förlita sig på. I praktiken betyder det ett HQ-baserat system

Dimensioneringsmässigt uppfattar jag Husquarna som att de överdriver arealen som kan täckas, man räknar med extrema driftstider per dygn och det är inte rimligt (kolla själv i deras tabeller så ser du). Så av de alternativ du nämner skulle jag valt 420 utan tvekan, dessutom en marginell prisskillnad mot 315. Nu vet jag inget om den modellen har dubbla guideslingor men det tror jag vore bra i ditt fall.

• Gilla
Jonatan Rullman
  • Laddar…
Här du lite eländig terräng så skulle jag ta en 420 istället för 315 pga de större hjulen. Priset avgörande, så försök hålla ut till hösten och köp en då istället då priset är lite bättre. Husqvarna är i stort sätt problemfritt när det gäller stopp. Sett över längre tid så är jag rätt säker på att Husqvarna blir billigare per år.

• Gilla
Jonatan Rullman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.