Byggahus.se

Vilken betongvisp/murbruksblandare skall man köpa?

1. D
    Medlem Nivå 8
    Efter att ha blandat med min Jula borrhammare i flera år gick nu SDS+->M14 adaptern av och då bestämde jag mej för att köpa en riktig visp för att få lagom varvtal och att kunna styra runt den bättre.

Blandar i en rund balja och vill kunna röra ihop 2 säckar grovbetong (50kg 0-8) åt gången, ganska fast blandat.

Var inne på att köra julas Meec 1200W nu när de sålde den för 349:-, men de var slut överallt.

Var förbi hornbach och de hade 3 modeller mellan 900 (Einhell) upp till 1900:-, men de dyra såg lite fjuttiga ut.

Så vilken skall man ha egentligen? Kan tänka mej betala 2000:- om det krävs för att få ett hyfsat verktyg, och köper gärna från EU också.

2. S
    Anonym
    blandar du mycke skulle du nog satsa på en riktigt bra

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Jag har en meec red series. Låter som fan men gör jobbet klanderfritt. Perfekt för husbehov.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Jag har blitemas och den duger fint hittills, men använder den inte dagligen.

5. M
    Anonym
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
  7. M
    Anonym
    Okayy, har jobbat med dessa i några år och inte varit med om det, men det stämmer säkert i långa loppet. Jag har en MX1000/2 och tycker den är bra frånsett att vissa detaljer känns lite billiga såsom hastighetsväljar-knappen och att en o-ring hade torrsprickor out-of-the-box. Men den kanske håller i längden och det är ju viktigare än de där smådetaljerna jag nämnde.

8. D
    Medlem Nivå 8
    Tack för rekommendationerna!

Blev en MX1000, hoppas att den kommer innan helgen så att jag slipper köra med spaden igen :)

9. B
    Medlem Nivå 8
    Vad blandar ni i? Sist jag höll på slet min (Powercraft?) visp ut fyra murarhinkar i plast för strax under 100:-/st. Blandade bara 16 säckar grovbetong (blandade 5min/säck).

När det väl gått hål blir det lite lurigt med vattenmängden, svårt att bedöma hur mycket som rann ut.

Kan det vara något fel på själva vispen?

Hade jag köpt en ny visp hade jag köpt en med två blandare vilken jag antar roterar så att man inte måste hålla mot vridningen hela tiden utan kan typ köra med en hand och surfa samtidigt :)

10. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag blandar i en grön rund hink som rymmer lite över 20 liter. Den har nog hållit för kanske 30-40 säckar nu, men sjunger på sista versen. Har fått en spricka men eftersom jag inte varit jättenoga att rengöra den så har den ett förstyvande lager av betong på insidan. ;)

11. M
    Anonym
    Jag blandar mest i de gröna också. Fyra blandningar för att slita ut en hink låter som att änden på vispen har någon vass kant som skär in i plasten.

12. B
    Medlem Nivå 8
    Får kolla efter gröna. Har kört diverse svarta. Ska kolla över vispen också...

0,25 hink/13l grovbetong var rätt jobbigt. Svetten sprutande, allt blev snett och frun som åkte skytteltrafik och köpte hinkar och mer säckar om vart annat.

Inte den finaste dagen i renoveringsminne :banghead:

13. M
    Anonym
    Jag har blandat i svarta också och inte upplevt att de slits ut fortare men jag väljer dem för de brukar ha ett handtag i lite fetare dimension och därmed trevligare för händerna när det skall bäras tungt.

14. D
    Medlem Nivå 8
    Jag har blandat runt 50 säckar i min svarta 90L bytta. Den läcker något nu, men det gör inte så mycket eftersom jag fyller på känsla och man har ju nästan en extra säck att blanda ut med om det blir för löst.

15. Hällvetet
    Husägare Nivå 7
    Bumpar denna då jag är i tankarna att införskaffa, frågan är vilken som är den bästa hobby vispen? Vill helst inte lägga mer än 1500kr