Byggahus.se

Vilken betong för gjitning av lekstuga?

637 läst  14 svar

1. messijah
    Medlem Nivå 10
    Hej, har byggt 2 torn till barnen som dom ska få leka med men vad ska jag ha för betong för att gjuta fast de plintjärn jag tänkt gjuta fast? Är berg nära marken på vissa ställen så kommer nog inte kunna komma så djupt på vissa ställen. Tänker mest på frosten på vintern.

2. C
    Medlem · Nivå 8
    Betong tar inte skada av kyla när den väl bränt, så vanlig grovbetong på säck duger alldeles utmärkt.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Stämmer inte. Betong som är utsatt för frysning ska ha luftporbildande tillsats för att klara exponeringsklass. Detta för att det ska bildad hålrum som vattnet kan expandera i när det fryser. Det finns färdigblandad betong på säck som klarar frysning. /Konstruktören

• Laddar…
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Så alla plintar, husgrunder, stödmurar, etc som folk gjuter hemma utan dessa tillsatser fryser sönder?
    Jag tror det är riskfritt att strunta i det i en lekstuga.

5. L
    Medlem Nivå 1
    Vad har det för betydelse om ”alla” fryser sönder eller inte?

Det beror ju på vad man menar risken är? Om du nu hade för avsikt att gjuta plintar till en lekstuga från början så vill du antagligen inte att det ska frysa sönder så jobbet var i onödan? Så ja risken är väl i så fall onödigt jobb i det fallet. Förstår inte vart du vill komma..

6. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Hur lång tid tar det innan plintarna fryser sönder?

7. C
    Medlem · Nivå 8
    Nu pratar vi om två olika saker här.
    Visst ska betongen anvisas XF2, kanske till och med XF3. Men det jag sa var att betongen inte tar skada, vilket den inte kommer att göra.

8. L
    Medlem Nivå 1
    Förstår inte vad du menar. Vi pratar väl visst om samma sak. Om du har de exponeringsklasserna så har du lufttillsats och då tar inte betongen skada nej. Struntar man i det finns det såklart en risk att det fryser sönder vid ett tillfälle när betongen är mycket våt. Är betongen inte utsatt för frysning (isolerad) eller om den alltid är torr kan den dock inte frysa sönder.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Svarar inte på dumma frågor. Det är som att fråga hur många år det tar innan ett tak rasar in av snölasten.

10. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    Det är väl ingen dum fråga. Massor av människor gjuter t ex plintar till altaner varje år med egenblandad betong utan tillsatser. Ska dom vara rädd att altanen rasar om 5, 10, 50 eller 100 år?

• Laddar…
  11. L
    Medlem Nivå 1
    För att svara på din fråga. Köp vilken fördigblandad betong som helst på säck så länge det står att den klarar frysning. Om du har berg så nära marken finns det antagligen stor risk att den står i vatten ofta om inte berget är mycket sprucket. Har du otur så fryser det till ordentligt en gång när den är ordentligt våt och sen får du göra om allt. Finns ingen anledning att snåla med det. Lyssna inte på hemmabyggare. Det är mitt råd till dig helt gratis. / Konstruktören

• Laddar…
  12. C
    Medlem · Nivå 8
    Du är alldeles för teoretisk nu, vilket du bekräftar genom att gång på gång påstå att du är konstruktör.
    Då får du i.s.f. gå hela vägen och berätta allt som gäller om han nu ska gjuta med XF2, t.ex. vilket vct han max får ha för att medlen som definierar exponeringsklasserna ens ska göra nytta.

Eller, bara gilla läget och inse att om han gjuter några plintar så kommer inte de att ta skada även utan eventuella tillsatta medel.

• Laddar…
  13. L
    Medlem Nivå 1
    Precis, jag är konstruktör, är du? Folk betalar mig 1000 kr i timmen för att jag ska svara på denna typen av frågor. Gör dom det med dig också? Så tröttsamt med alla amatörer som inte kan lära sig att lyssna på någon som faktiskt har kompetens. Ni tål inte att ni bara gör vad någon annan säger.
    XF2 känns ju kanske inte som den mest troligaste exponeringsklassen. Inte så vanligt att man saltar under en lekställning. XF3 däremot. Det klarar man med C28/35 om man har 5% luft. En färdig betong på säck som ska klara frysning har rimligtvis inte lägre hållfasthetsklass än det där.

• Laddar…
  14. C
    Medlem · Nivå 8
    Det är ganska uppenbart att du ej har någon kompetens kring betong, utan bara redovisar det du lärt dig i böckerna du läste i skolan.
    Amatör vet jag inte, jag jobbar med endast betong dagligen och har gjort det i många år. Har dagligen kontakt med personer som utvecklar betongrecept utefter olika krav som finns i både utomhusmiljöer, kylning och i grundmiljöer.
    Har även daglig kontakt med konstruktörer som överlåter all relevant information kring betongrecepten till de som faktiskt kan. Det gör de utan att blinka och är inget de skäms för, eftersom de i sin tur pysslar med någonting de är duktiga på på riktigt.

Nu blandar du nog ihop klasserna. XF har ingenting med salting att göra, du kanske menade XD.
    Men för att svara på din fråga - nej, jag är inte konstruktör. Det betyder dock inte att jag inte kan.
    Om folk skulle betala 1000 spänn om jag skulle hyras ut? Inte långt ifrån, varför det nu skulle vara relevant.

• Laddar…
  15. L
    Medlem Nivå 1
    Jag har ganska mycket kompetens om betong och arbetar dagligen med betongfrågor. Det vi diskuterar är inte kompletta recept. Vi pratar om betongkonstruktioner utsatta för frysning. En konstruktör föreskriver exponeringsklasser och även lufttillsats om det är frysning då lufttillsatsen gör att man får en annan hållfasthetsklass i förhållande till vct än om man inte haft lufttillsats.

Okej jag förstår. Du har daglig kontakt med folk som kan betong. Men det betyder ju inte att du gör det.

Nej jag blandar inte ihop några exponeringsklasser. Vilken XF klass det blir har att göra med tillgång på vatten och om det är avvisningsmedel eller inte. XF3 = hög vattenmättnad utan avisningsmedel.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: