Hej,
Håller på att renovera en gammal lada där vi just nu håller på att fixa gaveln. där vi tillfälligt har fixat nya stöd för ena gaveln. I och med det så vill vi ha den nya ingången på mitten. Tyvärr sitter balken(”T” i bilden)som håller upp golvet på övervåning ca 60cm från nocklinjen. I och med det skulle jag vilja växla av med en limträ alternativt stålbalk mellan de andra två lite större balkarna, mellan balk A och B, där avståndet är 336cm. Avståndet i längskidor på balk T är 367 cm som ni kan se på den andra bilden. Balk T håller endast upp golvet och är inte länkad med taket på något sätt.
Skulle helst vilja använda limträ då jag skulle kunna fästa ett skjutdörrsbeslag på den. Dock vill jag inte att den blir för tjock då jag vill helst ha 220cm höjd på dörröppningen. Den ska ju ”bara” hålla golvet på övervåningen för en kommande festlokal.
Idag är det ca 265cm höjd och jag vet inte exakt var golvet kommer landa då vi ska gjuta nytt.
Någon som är skillnad på att räkna vad för limträ som behövs eller har någon annan bra idé vad man skulle kunna göra?
Tackar på förhand, Peter