Vet inte om tråden hamnar rätt nu men då jag har en fråga om ventilation också så provar jag här.

Tänkt köpa en luftavfuktare att använda lite sporadiskt i tvättstugan då msn tvättat och lite i vedförrådet i garaget då jag burit in lite ved utifrån, dvs ingen permanent lösning.

De jag väljer mellan är dessa:
http://www.bauhaus.se/luftavfuktare-10l-15-25m.html

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-417045/

Sen har jag även tänkt sätta in väggventiler i sovrummen. Någon med erfarenhet av denna?
http://www.bauhaus.se/fresh-tl80f-dbs-bullerdampad-friskluftsventil.html

Bor i en 70-tals enplansvilla. Frånluft idag är väl paxfläkten i badrummet samt köksfläkten. Tilluften är bara en ventil bakom kaminen.

Är omgivningtemperaturen +15 och uppåt så funkar det bra med en kompressorförsedd avfuktare, (=kyl-/kondensavfuktare). Ett av dina förslag säger att " den indikerar för full kondenstank". Den skall, absolut, oxå stänga av kompressorn, i första hand, (annars översvämning) och fläkten. Vid drift bör alltid fläkten gå, även när fuktgivaren inte kallar på avfuktning, för att den interna fuktgivaren skall känna av luften effektivare och få luften att cirkulera. Har själv 2 stycken Zibro kylavfuktare i 2 sadelkammrar. Smutsig och dammig miljö. Fuktiga hästtäcken och sadlar. För mej gäller det att hålla filtren och kondensorerna (förångarna) rena för bra effektivitet. Köpte dem för 2 år sen, á 1095:- och är fortfarande nöjd! Lycka till!!

Redigerat:
Toksen input.- mer för efterkommande.

Har följande avfuktningsarsenal:

Echodry Combi2

echodry_combi_2_bakgrund_hvit-red.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sorptionsavfuktare = har hör avfuktningseffekt även vid lägre temperaturer.
Står sedan typ 3 år i garaget där vi har det frostsäkert, alltså ner till typ +5.
Den drar väl en del ström när den går som mest, men den effekten ersätter ju behovet av annan uppvärmning när det är kallt ute.
Inte kört med slang, bara inbyggda kärlet.
Ett fåtal knappar för styrning av luftfuktighet och vilket luftflöde man önskar.
Låter en del (högfrekvent ljud), även vid inställningen low.
Nöjd, funkar bra.
Tror vi betalade 1500-2000 kronor för den.

Mitsubishi MJ-E16VX

133436.jpg
Skapa konto

Kompressoravfuktare.
Har den i tvättstuga där vi för närvarande har husets enda dusch.
Avfuktar mycket effektivt.
Många inställningsmöjligheter, även om vi alltid har den insatt på fuktstyrt, då på 50%.
Inga direkta inställningsmöjligheter för luftflöde, kanske att det finns några indirekta -dock inget jag har noterat.
Låter en del, säker decibelmässigt lika mycket som EchoDryen, men då det är mer lågfrekvent så känns det mer harmoniskt.
Man hör även vissa kompressorljud, men jag tycker det är oväntat lite.
Haft den 7-8 år, går som en klocka.
Tror vi betalade drygt 4000 för den, nu typ 3800.
Rekommenderas.

Mitsubishi MJ-E14CG

a9e70a360b25b6a8ba063490aef9762e.jpg
Skapa konto

Kompressoravfuktare.
Har den i torkrummet.
Denna ser till utseendet nästan exakt ut som min äldre MJ.E16VX, men denna blåser inte lika starkt.
Kan inte se att modellerna skiljer sig åt i spec. Inte heller hittat något inställningsrelaterat. Utifrån detta var jag inne på att reklamera den, men så gick tiden.
För att få bra schwung i torkandet kompletterade vi med en bordsfläkt som vi kör på tid.
Många inställningsmöjligheter, här växlar vi mellan programmet för tvätttorknings och 50%.
Iom att luftflödet är lägre än min andra Mitsu så låter den också mindre.
Haft den 2-3 år, går som en klocka.
Tror vi betalade drygt 4000 för den, nu typ 3800
Om luftflödet hade varit samma som på min andra Mitsubishi så hade jag utan tvekan rekommenderat den.
Nu blir lite mer ett nja.
(nu när jag ändå sitter här så passar jag på att dra iväg ett mail till generalagenten - återkommer).

Generellt gällande alla tre modeller - ljudmässigt är det inget jag skulle ha 'inne' i huset.
Utan passar bäst till badrum, tvättstuga, garage o.s.v.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.