Byggahus.se
É
Jag ska göra en tillbyggnad där ena delen är lite i sutteräng (1,5 meter blir under mark). Övriga sidor blir plattan jäms med marknivån och där har jag tänkt ha 1-2 varv (30cm) med typ leca-block och sen trästomme ovanpå.

Vilken av varianterna använder man sig av för min platta? Eller blandar man då jag har både platta på mark och källarvägg?

Den längst till höger är den Träguiden visar för platta på mark, samtidigt som de visar den i mitten som en genrell pricnipskiss på platta på mark. Och den längst till vänster visar de för källarvägg.

Skillnaden jag tänker på är att på den högra så är förstärkningen lutande inåt. På de andra två är det en klack där man dessutom skippad isoleringen under, och på källarväggen har man även skippat tjälisoleringen.

Tekniska ritningar över grundläggningsmetoder: källarvägg, princip och sockel för träfasad.

Jag skulle ha använt vanliga kantelement (högra bilden) och sedan murat upp till önskad nivå med lecablock.

É
På ena kortsidan är det dock 1,5 meter upp till marknivå, alltså i princip som en källarvägg (sutteräng). Kan man använda kantelement även där?

É ÉlPon skrev:
På ena kortsidan är det dock 1,5 meter upp till marknivå, alltså i princip som en källarvägg (sutteräng). Kan man använda kantelement även där?
Ja, men det kan vara klokt att vidta åtgärder för att säkerställa att den uppmurade källarväggen klarar att ta ev marktryck utifrån. Dubba fast lecastenarna i plattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.