Vilken av AMA Hus toleransnivåer, klass A eller klass B, gäller egentligen för ett lamellparkettgolv?

I AMA Hus, "44.BB Ytskikt på golv" längst ned på sidan (s. 93 i vår version) under rubriken TOLERANSER, sista stycket står följande; "Beläggningar av lamellparkett och lamellbrädor av laminat ska uppfylla kraven för klass A".

Om det i kontraktet för entreprenaden står att "entreprenören skall utföra entreprenaden i enlighet med AMA Hus 18 Toleransnivå B", då uppfattar jag det som att klass B gäller för de golv som inte är "lamellparkett och lamellbrädor av laminat" medans klass A gäller för just "lamellparkett och lamellbrädor av laminat".

Jag resonerar som så, att skulle inte sista stycket väga tyngre, då hade inte det stycket behövts skrivas ut alls. Dessutom skall tilläggas att undergolv för lamellparkett alltid ska uppfylla kraven för klass A vilket logiskt sätt borde understryka eller hänga ihop med min tolkning att golvet skall göra detsamma.

I AMA Hus, "43.DC Undergolv, sista stycket under TOLERANSER; "Undergolv och samtliga av undergolvets ingående materialskikt, där ytskiktet utgörs av massiva trägolv, lamellparkett, fanergolv och laminatbräder ska undergolvet uppfylla kraven för klass A."

Bild ur AMA Hus
Teknisk dokumentation, tabell för golvtoleranser, klassificeringar, mått och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag anser att Besiktningsmannaboken 2016 också uttrycker min tolkning, att lamellparkett alltid ska uppfylla klass A, oavsett om klass B gäller för husentreprenaden som helhet.

Skärmbild från s. 21 ur Besiktningsmannaboken 2016
Textdokument om inspektionsrutiner och kvalitetskrav för olika typer av trägolv i byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.