Byggahus.se

Vilken är rätt kabel för dragning av el under altan?

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 402 inlägg

martinradbo

Medlem
    Jag har dragit fram ett gult skyddsrör som kommer upp ur marken i kanten av en kommande altan.
    I detta skall matning till ett 230-uttag samt matning till nån form av led-spottar i altangolvet dras till framsidan av altanen, cirka 10 meter.

Vad är rätt kabel för detta? En enkel lösning vore att förlänga skyddsröret och fästa det på reglarna, fördelen är att jag kan dra i kablarna senare och lätt byta ut dem vid behov, efter att altanen är lagd.
    Men är det godlkänt och framför allt bra att göra så?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 189 inlägg
    Ett extra skydd i from av markör eller VP-rör för en installationskabel inget fel.
    Du ska kunna välja fritt bland EKK-kablarna för din installation.

3. Bästa svaret

GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Om röret även ligger i mark är det formellt fel att välja bland EKK-kablarna. Du kan tex använda N1XV den är i princip lika grov som EKK-typerna fast svart eller EKLK som numer även har många kusiner med K ersatt av X och Q.

4. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 402 inlägg

martinradbo

Medlem
    Bra, då blir det en sån eftersom kabeln ju ligger i mark, även om det är inne i ett skyddsrör.

Får jag klamra en N1KV eller EKLK utan skyddsrör i reglarna under altanen?

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Det går bra, bara att se till att de ligger skyddat även om det kanske nästan är självklart i de flesta lägen där under.

6. E
    Allvetare · västra götaland · 266 inlägg

eal

Allvetare
    Personligen hade jag (kommer göra på min altan) satt gnagarskydd på kabeln längs regeln under trallen. Men det beror ju lite på gnagartätheten där du bor. På en gård känns det som en bra idé.

/Andreas

• Laddar…
  7. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om inte annat så är det lättare att skruva dit ett kabelskydd än att klamra kabeln var 15e cm :)

Ärligt talat undrar jag dock hur stort problemet är med gnagare som käkar elkabel. Speciellt under en altan.

8. E
    Medlem · jämtland · 20 833 inlägg

elmont

Medlem
    Mycket litet ;)

9. E
    Allvetare · västra götaland · 266 inlägg

eal

Allvetare
    Ja, jag tror ju inte att risken är så stor, men det är som sagt ett enkelt sätt att förlägga kabeln på samt att om det skulle vara möss där och gnaga så är det ju himla meckigt att lyfta på trallen. Men klamrar man hellre så varsågod.

/Andreas

10. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Skulle jag också svarat.... Fram till att fruns bil slutade fungera. En bärgning till verkstan och 6000kr senare visade det sig att en dj*vla ekorre byggt bo och käkat upp tändkablarna.. beviset var ett lager av ekollon mm. När man bor mindre än en kvart från Stockholms city känns det lite löjligt att tänka lantgård och gnagarskydd men......

11. E

elmont

Medlem
    Storstadsligister kan man tyvärr inte göra så mycket åt ;) Jag har under alla år bara sett en kabel som gnagare gett sig på och det var en signalkabel mellan bensinpump och kassa. Och aldrig i någon så "gnagartätt" miljö som lantbruk sett gnagda kablar, men jag vet att det förekommer men tror att det är rätt ovanligt. Kablarna innehåller ju varken nått matnyttigt eller nått att bygga bo av.

12. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 896 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Men det vet inte gnagarna innan de gnagt hål så de kan kolla innehållet!

• Laddar…
  13. E

elmont

Medlem
    Det ändrar ju inte det faktum att det är ovanligt med gnagarskador på elinstallationer. Minst ovanligt är det i vissa utrymmen där man hanterar foder och foderrester ligger på elkablar som är "felaktigt" placerade.

14. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 480 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Nej, där behöver de knappast leta efter mat.

15. P
    Medlem · 1 576 inlägg

petersv

Medlem
    Min morfar berättade att han och andra elektriker hade mycket gnagarskador så länge kablarna innehöll talk. Även kulo model äldre gnagdes på. När talken slutade användas så försvann gnagarna.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.