Byggahus.se

vilken är den optimala konstruktionen?

  1. N
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Ny här och ännu på idéstadiet. Jag tänkte at det kunde vara kul att få höra vad ni kreativa människor här inne har för preferenser: vilken byggnadskonstruktion ser du som optimal - och varför? Vad är de eventuella nackdelarna med de olika alternativen?

    Anledningen till att jag frågar är att jag har läst på olika producenters hemsidor om olika typer av konstruktioner och alla argumenterar ju för sin lösning som den bästa. Sedan har jag läst här om olika konstruktioner och de flesta lovordar ju sina stenhus, men det finns samtidigt vissa orosmoment eller ev nackdelar som ifästningar, u-värden och byggfukt.

    Jag skulle helst vilja bygga ett så "enkelt" och miljövänligt hus som möjligt. Dvs så underhållsfritt och energisnålt som möjligt. Det ska helst också vara miljövänligt under produktionen, så lite tillsatser och tungmetaller som möjligt. Det ska inte brinna upp i första taget. Det ska inte bli fuktskadat. Jag vill bygga i sten då, inte lager på lager av trä och vindpapp och plastfolie som känns krångligt och instabilt i grunden. Hur ska jag då bygga?
    Eftersom kostnaden också är en faktor får det gärna tas med på plus och minussidan.

    Hur mycket dyrare är det att mura en tegelfasad än att smälla upp en prefabricerad vägg som yttre skal?
    Vilket ytterhölje är bäst på att hålla ute väder och vind, samtidigt som det behöver skötas minimalt? Puts? Tegel? Målad betong? Klinker - har någon klätt ett hus med det? "Riktig" sten som skiffer, granitskivor eller motsvarande - har någon klätt ett hus med det? Går det?

    Vad är bäst: Lättebetong rakt igenom eller sandwichkonstruktioner av olika slag? Tegel på ut och/ eller insida? Leca?
    Jag har funderat på lättbetong rakt igenom, men så är jag osäker på putsens förmåga att hålla ute fukt i kombination med betongens sugande egenskaper och är osäker på hur det påverkar inomhusmiljön. Funderar då på om man kan klä betongen med något annat, tegel, skiffer eller klinker t ex. Eller om man ska använda leca - men då är jag osäker på hur det fungerar att borra och sätta upp tavlor i.

    Om man väljer sandwichprincipen - vilket isoleringsmaterial är att föredra? (För och nackdelar ur miljö-, brand- fukt- och mögelsynpunkt) Jag hörde någonstans att stenull kan läcka ohälsosamma gaser, det lät otrevligt. Sedan läste jag att cellplast brinner lätt. Finns det något annat? Minskar brandrisken om cellplasten ligger bakom betong? Puts på cellplast har ju lett till bekymmer - hur påverkas den då av fukten i betongen?

    Är det en vettig tanke att ha en grundmur i natursten? Kan man ens låta göra det idag?
    Är platta på mark (med isolering under) att föredra framför källare?
    Är det lämpligt att mura en källare i leca och ha lättbetong i väggarna ovan mark?

    Bjälklag i betong - kan man göra ifästningar i sådana? Finns det fördelar med träbalkar (förutom estetiska)?

    Massor av frågor - du behöver inte svara på allt! Men kom gärna med synpunkter, erfarenheter och idéer.
    Tack på förhand! :)
     
  2. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Optimala väggen är en komplicerad fråga, beror lite på vad man vill optimera på men det jag tycker uppfyller flest krav är Tegel + Stenull + Betong
    Tegel ytterst för att slippa måla / putsa om huset, tegel håller väldigt länge utan att man behöver göra nått åt det.
    Stenull för att det isolerar bra och är brandsäkert jämfört med tex frigolit.
    Betong innerst för att det lagrar värme är stabilt så man kan hänga tunga saker i det och så gör det väggen bärande. I en betongvägg är det dessutom väldigt enkelt att ordna ledningsdragning (iaf om man tänker på allt före man gjuter). Jag tänker mig en gjuten betongvägg men hålsten som tex lammiblock är ju en annan trevlig lösning på betongväggen.

    Nackdelen med ovanstående lösning är att det är en väldigt hård innervägg jämfört med en trävägg så man kan inte spika i väggen och man måste borra och plugga om man ska skruva och sen är det hårt om man ramlar och råkar slå huvudet i väggen Sen är det lite jobbigt/dyrt att bygga med betong då man måste bygga gjutformar osv om inte huset är konstruerat så att man kan återavnända dem många gånger.

    Själv är jag för stunden inne på en variant av ovanstående för framtida husbygge där jag endast har pelare av gjuten betong som bärande konstruktion (även en stor del ledningsdragning i pelarna) och sen lättbetongplattor (400x600x100 [mm] block som limmas och sen spacklar man fogarna så de inte syns) mellan pelarna för att det ska bli billigare och för att få bättre u-värde givet samma väggtjocklek, men i övrigt enligt ovanstående konstruktion.

    Har även funderat lite på varianten med en ren lättbetongvägg med tegel utanpå, tror dock att det blir lite dyrare per kvm och tar längre tid att bygga och kanske sämre u-värde men jag är ingen byggingenjör så det är bara vad jag uppskattat det till från mina beräkningar för mitt eventuella framtida bygge.

    Källare är bästa "grunden" enligt mig, om det inte är för mycket berg under för då kostar det mer än vad det smakar på grund av kostnaden för sprängningen. Om grundvattennivån är för hög är det ju även olämpligt och dyrt. Källare kan i vissa fall även göra att man slipper pålning och då kan i bästa fall källaren (oinredd) inte bli dyrare än pålningen. I nya områden får man dock ofta inte ha källare för kommunen så de ska slippa gräva ner sina avloppsrör så djupt(?) och kanske för att efterfrågan är låg då de som säljer gipskartonghus inte är intresserade av att sälja hus med källare då de inte gör grunden själva så de vill ju att folk ska lägga större andel av sina pengar på gipskartonge(?). Hoppas själv på att kunna bygga med källare för att få lite billigt grovutrymme, men avvaktar med att inreda den utöver tvättstuga och pannrum för att det inte ska bli så dyrt.

    Mellanbjälklag av lättbetong är bäst med avseende på buller, men platsgjutna mellanbjälklag gjutna med tex Plannja's Combideck ger möjlighet för ledningsdragning inne i bjälklagen, är enklare att hantera, blir billligare speciellt om man har konstiga former på sitt hus då det är enkelt att klippa till Combideckplåtar i jämförelse med att såga av armerade lättbetongbjälklag vilket är svårt (alternativt dyrt om fabriken sågar åt dig)
     
  3. N
    Medlem Nivå 1
    Tack för ditt svar!
    Ja, det finns ju en hel del alternativ att fundera kring.
    Jag lutar nog åt lätbetong rakt igenom, för att det känns som en ganska "enkel" och stabil konstruktion. Enkel som i att det inte blir så många olika material och moment som ska sammanfogas med ev kallras och fuktvandringar och allt annat som kan krångla till det.
    Det är ytskiktet jag funderar på, om puts håller eller tegel är bättre? Eller om man skulle klä fasaden i t ex skifferplattor, ganska stora för att få så lite fogar som möjligt.
    En gammal dröm är annars natursten i grundmur åtminstone. Vet någon om det går att bygga sådana idag? Finns det företag som bygger i natursten?
     
  4. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Det är trevligt att samma material löser hela väggen, men tänk på att det finns regler för hur energisnålt man måste bygga då lättbetongen har sämre u-värde så då kan du ha färre fönster än med en väggkonstruktion med lägre u-värde som man får med en mer komplex väggkonstruktion med isolerande kärna (givet samma tjocklek på väggen).

    Tegel är den ytbeläggning vad jag vet håller bäst. Sen finns det ju inte bara "puts" utan en mängd olika sorter (en del med plast och en del med bara stenmaterial) och olika tjocklekar med olika armering osv, sen genomfärgad puts eller sådan du målar (och måste måla om med jämna mellanrum) så det går inte riktigt att jämföra rakt av.

    Det största problemet att klä fasaden med något annorlunda är att få bygglov för det, många detaljplaner är väldigt homogena och tillåter inte mångfald, iaf inte när det gäller villor för det finns ju en större mångfald av byggsätt inom många industriområden med kontorshus där man ser diverse olika fasadbeklädnader och spännande former som inte finns i så många villkvarter. En grundmur som man klär (dvs ingen fuktion utöver utseende) med riktiga stenar borde däremot vara rimligt att både genomföra och få bygglov för.
     
  5. B
    Medlem · Nivå 11
    Kolla KUB-systemet från Sundolitt. Man bygger väggarna med något som liknar LEGO-bitar gjorda av frigolit.
    Dessa har håligheter och fungerar sedan som gjutform för betong. De färdiga väggarna har alltså betong i mitten
    och frigolit på båda sidor.
    Mitt eget hus är tvärtom, frigolit i mitten och betong på båda sidor. Byggt 1980. Det är jättebra, men byggandet var mer komplicerat.
    Väggarna gjöts horisontellt i stora formar och restes sedan. Sundolitts system verkar vara ett smartare sätt.
     
  6. H
    Medlem Nivå 5
    Hej

    Här är ju så många på detta forumet som har olika lösningar på byggen. Varför inte fråga efter att få görs studiabesök hos varandra! Då kan man ju prata och titta på andras lösningar och lättare få en uppfattning om olika system. Var bor du? Det borde finnas alla sorters hus inom rimligt avstånd. Det är nog många som gärna visar upp sina hus. Jag skulle gärna ställa upp om du bor i närheten (Blekinge). Vi har ett 1,5plans putsat lättbetonghus. Du kan se det här http://forum.byggahus.se/bilder/showphoto.php/photo/345/cat/534

    Mvh Honken
     
  7. Besserwissern
    Medlem Nivå 4

    Puts lättbetong

    Om du bestämt dig för lättbetong och ska det så bra och billigt som möjligt så ska det utvändigt putsas med tjockputs.
    Alla homogena material som används i en yttervägg är svåra att göra infästningar i pga dess porositet som krävs för isoleringen.
    Ja, du ska klara vissa energikrav, men den mesta värmen stiger så lägg krutet där och använd fönster med lågt U-värde.

    Lycka till!
     
  8. N
    Medlem Nivå 1
    Kul med fler svar, tack!
    Det var ett riktigt fint hus Honken! Det vore jättekul att gå på studiebesök i andras hus, bilder är jättebra och live vore förståss än bättre. Vi bor i Skåne men planen är att förhoppningsvis bygga i och flytta till Blekinge. Eftersom vi inte har vårt husbygge riktigt för händerna än ska vi inte besvära er i onödan, men kommer gärna och tittar när det drar ihop sig till ritningar. Ni har säkert bra kontakter också, rekommendationer av eller avrådan från folk ni anlitat, som vi blir glada om vi får ta del av.

    Frigolit fyllt med betong känns inte som ett alternativ eftersom jag är tveksam till cellplast som ytskikt. Då måste man ändå smälla på någon slags innerskal att sätta upp saker i, och antagligen på utsidan också eftersom puts på cellplast anses som en riskkonstruktion, fuktmässigt. Det lever inte riktigt upp till brandsäkerhetsönskemålen heller. Däremot cellplast mellan två lager betong eller leca verkar sabilare och tryggare.

    Det kan förståss bli bökigt att få bygglov om man vill bygga något lite annorlunda. Egentligen är vi nog ganska traditionella i husskaparidéerna, men ibland känner man sig mer kreativ. Har funderat på att bygga helt i gråsten också, men vet inte alls om det är görbart.

    Huvudalternativen för yttervägg tycks vara:
    - Betongelement på in- och utsida med stenullsisolering mellan.
    - Betongelement på insidan, stenullsisolering eller cellplast i mitten och tegel på fasaden.
    - Lättbetong rakt igenom.
    - Lecablock med isolering mellan, typ isoleca.

    Är ifästningar på ytterväggen även ett problem i tegel eller "hårdbetong"? Hur är det att göra ifästningar i leca?

    Vi har bott i lägenheter med sk "lundabetong" i 5 år och det är för hårt för vanlig slagborr, det är Hilti som gäller för minsta grej som ska upp. Betongkrokar och -spik bryts av. Stabilt men jobbigt. De innerväggar som är i lättbetong käns mycket smidigae, så länge man har rätt plugg. Men det finns kanske porösare lättbetong som smulas sönder? Hur vet man vilken man köper?

    Jo, tanken har varit att, oavsett ytterväggskonstruktion, isolera rejält i taket och ha fönster med lågt U-värde.
    Energisparmässigt tänkte jag mig kallförråd + garage som extra isolering och skydd åt norr. Vi har tänkt att ha små eller inga fönster i norr, normala eller långsmala i öst, men destu fler och större åt söder och väst. Total fönsteryta ska nog inte medföra alltför stor värmeförlust, eftersom jag inte vill ha helväggs-stora fönster (tycker det känns både kallt och mörkt under den mörka årstiden, då vill jag hellre ha ett "bo" än ett "akvarium", och under sommaren blir det lätt väldans varmt om solen ligger på), fast visst vill man ha ljus och luft, så hörnfönster och ett par större glaspartier ska det ju helst bli.