Vilken är den bästa kombinationen?

2k läst  36 svar

1. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10
    Vi står precis i startgroparna till att börja bygga vår drömkåk. Husleverantören föreslog precis som så många andra husleverantörer en IVT 495. Vi tackade vänligt nej till den då vi inser att den inte kommer räcka till på långa vägar.

Mina egna efterforskningar har lett fram till två möjliga paket och nu är bara frågan, vilket ska jag välja?

Paket 1
    Nibe Fighter 1230-8
    Nibe FLM 30
    Nibe Compact -E- 200liter
    Installation av ovanstående exkl borrning, grävning och vätska
    S:a SEK 80.625

Paket 2
    Nibe Fighter 1130-8
    Nibe FLM30
    Nibe VPA 300/200 vvb
    Nibe eltillsats
    Nibe VVB styrning
    Installation av ovanstående exkl borrning, grävning och vätska
    S:a SEK 81.875

Tanken är att FLM:en skall ta vara på värmen i frånluften och använda den värmen för att "ladda" borrhålet.

Tänker jag rätt? Är paketen vettiga? Vilket är bäst? Är priserna i paritet med de priser som finns på marknaden?

Jag/Vi är tacksamma för alla svar vi kan få (helst så många som möjligt), för alla kloka tankar för dem som vet något.

Tack på förhand

2. Johan Gunverth
    Medlem · Nivå 16

Re: Vilken är den bästa kombinationen?

Thermia? Vann även i Råd & Röns test sist.

3. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

*skratt*

Jag kunde nästan förvänta mig ett sådant "goddag yx-skaft" svar. :)

4. C
    Medlem Nivå 14

Helt klart 2:an (1130) inte ska du koppla in en el beredare när du kan värma med värmpump.
    jag har byggt om så jag idag har en VPA 300/200 & är hel nöjd.

sen tycker jag su ska tänka om mnär deet gälleer FLM:en. du ska ta den om du vill sköta ventelationen på ett "enkelt" sätt.
    men inte för att åter ladda borran! mycke bättre att borra djupare istället! En FLM koster Ca 10 000:- & borrning inklusive slang o sprit kostar ca 260:-/m

en FTX är mer effektiv än FLM:en, men den koster ju mer. Och det tar ju tid att tjäna in investeringen, då upvärningen blir billig.

5. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Rättta mig om jag tänker fel nu.

Oavsett om jag borrar djupare så måste jag ändå ha något som sköter frånluften. Jag inbillade mig att det är bättre att ta tillvara på det lilla man kan ta tillvara på i frånluften istället för att bara blåsa ut värmen.

Vinner man något på att borra "extra djupt"?

Jag får väl ändå som en el-beredare även om jag väljer en VPA, jag måste ju ha en eltillsats för att bibehålla värmen verkar det som. Är inte den kombinationen en STOR el-beredare?

6. 0
    Medlem Nivå 5

Med denna kommentaren får du säkert många tips..........man kan ju välja att bara läsa om svaren inte motsvarar dina önskemål.

7. R
    Medlem Nivå 6

Enligt mig är nr 2 det bästa alternativet och priset är bra. Möjligen overkill för ett nybyggt hus, de brukar vara väldigt energisnåla, bra isolerade.
    Hur djupt hade du tänkt borra?
    Vad för förbrukning räknar du med?
    Hur stort är huset?
    Var i landet?
    rogge

8. J
    Medlem Nivå 5

eltillsatsen är till värmepumpen (tillbehör på F-1130) och inte till vv-tanken, på F-1230 ingår eltillsats som standard.

Med stor Jacuzzi (>300l) hade jag valt alt 1, utan eller med mindre jacuzzi alt. 2

Man bör även känna till att det kan bli långa gångtider (2-3h) för att återladda VPA.n efter en större tappning, vid kall väderlek kan detta innebära att radiatorsidan halkar efter och elpatronen måste gå in och stötta.

9. J
    Medlem Nivå 5

mkt bra pris förresten ;)

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Ja, jag har ju redan valt paket 1 och det ångrar jag inte. Det enda jag inte är nöjd med är att det inte går att köra fast kondensering (dvs en fix temp ut i rören) på min 1210-7 vilket jag skulle vilja göra på sommaren, men det kanske är fixat i de lite modernare pumparna?

Jani, om ni fixat till detta nu så kan väl du vara vänlig och skicka mig en ny styrlåda till min pump där detta funkar..... :surprised:

11. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Borrdjup har jag inte börjat fundera över ännu, jag kommer borra så djupt som det är vettigt att borra. Mera exakt kan jag inte vara idag, jag vet helt enkelt inte.

Förbrukningen har jag faktiskt ingen koll på, huset finns ju inte ännu. ;)

Huset kommer bli 215 kvm i två plan och byggas i mälardalen.

Jag vill använda så lite elpatron som möjligt och vi kommer att ha ett stort badkar så det är därför vi vill ha VPA. Huset ska värmas upp med golvvärme i bägge planen.

12. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Jag har inget att jämföra med så där får jag lita på dig....

Har du kanske lite priser som du fått på ditt håll som jag kan få jämföra med?

13. C
    Medlem Nivå 14

Nu ska vi se...

Du måste ha ventelation, helt rätt. men Om du har en FTX så återvins värmen i utluften på et mer efektivt sätt än med FLM, som värmer köldbäraren (högre investering, men högre vinst. fast det tar ju rätt lång tid att tjäna in investeringendå du kommer hatt ha billig uppvärmning!)

El tiltsatsen sill 1130 modellen är till värmepumpen & den andvänds när värmpumpen inte längre orkar att värme huset själv. (1230 modellen har den som standard)
    VPA:n kommer att underhåls värmas av värmpumpen!

Du vill ha djup borra, även om försäljaren tycker att det inte behövs !
    desto djupare borra man har, desto varmvare KB får man.
    Varmare KB leder till att effekten på värmepumpen ökar
    ju högre effekt du har på värmepumpen, desto lägre utomhus tempretur klarar den utan att elpatronen gå i !!!
    (desutom öker COP lite när KB är varmare)

Du kommer aldrig ångra att du valt alternativ 2, man väljer du alternativ 1 så kan du bli nöjd, men kommer altid att stöta på sitrationen då du undrar hur anläggningan arbetat med alternativ 2

Jag gjorde felet att köpa en värmepump med inbyggd beradare & jag som är "lite" petig med inställningarna på min pump, märkte att den lilla varmvatten beredaren i värmepumpen inte jobba optimalt mot den höga effekt jag har på värmepumpen. sen skapa 3 värmningar av varmvattent efter ett större varmvatten utag.
    när jag nu byggde om badrummet o stoppa in ett stort badkar så byggde jag om pumpen så den vart den andra modellen & köpte en VPA 300/200 & jag är helnöjd med resultatet, vilken skilnad !

14. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Nu är jag rådvill.

Jag har fått en rekommendation på nr 1, två på nr 2 och slutligtvis en på båda två. Kan någon göra det här vääääälidigt klart för mig? ;)

15. Faidros
    Medlem Nivå 10

Vad sade testet i Råd & Rön ("goddag yx-skaft"-svaret)?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: