Byggahus.se

Vilken 70cm spis och spisfläkt ska man välja ?

1. L
    Medlem Nivå 5
    Ska köpa ny spis.
    Har ni förslag på någon bra ?
    Ska vara 70cm bred och varmluftsugn. maxpris 10k.

Jag har kollat på flera stycken, men fastnat för speciellt 2st och det är.
    Husqvarna QSG7112W
    och
    Elektro Helios SK7720S

Vad tror ni om dom ?
    Är nån av dessa ett bra köp ?

Sen spisfläkt så vet jag inte riktigt. Nuvarande fläkt är bara 60cm bred, men spisen är 70cm. De ska väl vara lika breda för bästa resultat?
    Tänkte köpa från tretti.se och de hade inte så många 70cm i lager i min prisklass.
    Vad tror ni om Cylinda POPULAR 70 CM ?
    Maxpris på spisfläkt är runt 2000kr.

Kom gärna med andra förslag om ni vet nåt bättre än de jag skrivit.

2. G
    Medlem · Nivå 14
    husqvarna har större hällyta ....

3. K
    Medlem Nivå 2
    Nu vet jag ju inte vad ni är ute efter i er nya spis, men om stor ugn är viktigt så bör ni vara medvetna om följande. Nya 70-spisar har oftast samma ugn som en 60-spis. Bara yttermåtten som är större. 10 cm outnyttjat utrymme mellan ytterplåtarna och ugnen mao. Äldre 70-spisar hade större/bredare ugn. Förmodligen sparar tillverkaren pengar på att återanvända ugn från en 60-spis i konstruktionen. Gränsar till bedrägeri tycker jag. Men marknaden för 70-spisar är väl för liten.

Så kolla gärna innermåtten på ugnarna, och jämför med ugnen en 60-spis.

Kolla på Blocket, finns många som säljer 70-ugnar till bra priser. Både nya och beg. Kanske inte i Värmland dock. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=70&cg=2060&w=3&st=s&c=2064

En 70-fläkt ser bättre ut över en 70-spis. Kolla på Electrolux/Husqvarna/Electrohelios etc av typen SilenceTech. De är hyfsat tysta. Finns fina beg på blocket för billig peng.