Byggahus.se

Vilka verktyg behövs till att bygga cystomdatorer?

1. PeterJeffrey
    Medlem Nivå 6
    Halloj!
    Fick det skojiga uppdraget att köpa in verktyg till avdelningen för custom datorbyggen på min brors nya jobb (avdelningschef på känd gamingsajt).

Han är väldigt duktig custombyggare, MEN.. Till min stora förtret så är han (iaf hittills!) totalt ointresserad av verktyg o sån typ av nörderi (som ex så hade han EN ph1 och EN spårmejsel o en billig brytsbladskniv innan jag försåg han med lite verktyg😯)

Tyvärr så är jag inte så insatt i vad man använder för verktyg och storlekar när man skruvar datorer, så tänkte fråga lite om er hjälp! :)

Vad för verktyg använder Du när du skruvar elektronik o finmekanik? Är det några märken som utmärker sig, som tex Lindströms o Knipex tänger och Wera skruvmejslar?

Vore kul o få dit verktygen som underlättar och gör arbetet ännu roligare 😃

2. I
    Medlem · Nivå 6
    börja med att bygga en bänk med ESD skydd det är nog det viktigaste.
    Verktyg kvittar nog egentligen vilka märken man väljer så länge som det är hyffsad kvalitet, när jag hölls med sånt där så klarade jag det mesta med en sån där sats för 49 kr från classe som innehöll två tänger lite radiomejslar och en bitssats och ett skaft till bitsen. Kostar nog inte 49 längre dock eftersom det var bra länge sen jag köppte den

3. I
    Medlem · Nivå 6
    för övrigt borde inte den här ligga under teknik?

4. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    En cnc fräs är väl nästan ett måste för en lite mer seriös custombyggare?

• Laddar…
  5. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Beror på vad som avses med att bygga datorer. Handlar det bara om att montera bitar i ett chassi behövs PH1+2. En liten avbitare är inte fel för att klippa upp felmonterade buntband.
    Om det är frågan om att modda chassin eller bygga nytt från grunden så är det typ allt som finns i en plåt/träverkstad. Ska man börja någonstans skulle jag säga dremel, plåtsax (ar), pelarborr, plåtbockare.

6. T
    Medlem Nivå 10
    Det enda jag har när jag pysslar med datorer är stjärnmejsel (alla skruvar i en dator är stjärna), en lite större flatmejsel (för att bända/lirka), rak och böjd spetsig tång (ibland är det svårt att komma åt), ficklampa (ibland är det svårt att se), kniv (för att öppna vacuumplastade förpackningar) och antistatarmband (vilket jag oftast inte använder, jag bara pluggar i sladden så att den är jordad och håller ena handen på chassit).

Däremot, vill man ha coola custombyggen så behöver man buntband (för att kablarna ska se prydliga ut), plåtnibblare eller liknande för att modda lådor, filar (för att nibblaren inte ger fina kanter), borrmaskin (för att ta upp hål för massor av fläktar), kanske en Dremel för att gravera, airbrush och så vidare.

• Laddar…
  7. I
    Medlem · Nivå 6
    hmm nu var jag på väg att skriva att en del tillverkare envisas med att använda torx inne i sina pc's innan jag kom på att det nog var ibm och compaq jag tänkte på och dom säljer nog inte värst många pc's längre (va ett tag sen jag skruvade med pc's eller servrar för den delen)

8. I
    Medlem · Nivå 6
    För övrigt hade jag en gammal kompis som jag slarvade bort för många år sen som modifierade ett chassi med vinkelslip för att få plats med moderkortet, tror att en nibbler eller plåtsax är lite smidigare dock :)

9. P
    Medlem Nivå 5
    Jag har också använt vinkelslipen på ett chassi som "var felbyggt" en gång. :p

På jobbet så brukar vi ofta använda en rätt så stor och vass spårmejsel ihop med en hammare på hårddiskarna i de datorer som vi skrotar.

Solglasögon kan ju kanske vara ett bra tips för att skydda sig mot ljuset från alla LEDs som vissa sätter in i sina customburkar. :)

10. oobum
    Medlem Nivå 8
    Kollar man de som moddar mcyket på Sweclockers, så verkar Dremeln vara väldigt populär.

11. F
    Medlem Nivå 4
    Om man gillar att klippa buntband, och allra helst om man hatar detta, så har Knipex en underbar liten tång som är gjord "für Plastik". Heter 72 02 125 i varianten med blå/rött ergohandtag. Den är platt på ena sidan så man kommer nära och klipper plast mjukt och fint
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20150415_161904.jpg

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 10
    Sådan tång är dessutom en suverän klo-tång. I och med att den är platt så går det inte en stör in mot tassen när man klipper, och det blir mycket mindre otäckt för djuret och mindre drama.

13. I
    Medlem · Nivå 6
    hmm om det inte var för att jag har totalt inköpsförbud hemma på verktyg så skulle jag ha handlat en såndär på en gång för att lägga i min verktygslåda för el och allmänt piller

• Laddar…
  14. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Men den där är ju ett djurtillbehör och inget verktyg. Hamnar på en helt annan plats i budgeten/redovisningen så det är bara att handla. :D

• Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 10
    Då kan jag bistå med ett råd från en programmeringsbok jag läste (tror den hette The pragmatic programmer):

"Det är enklare att be om ursäkt än att be om lov."