Vad för byggprojekt pysslar ni med utomhus under den här årstiden? (Innan vintern kommer). Själv så håller jag på med en breddning av garageuppfarten.

Håller som bäst på med markarbeten för att kunna gjuta en 300m2 platta till våren, jag jobbar på så länge vädret tillåter.
Plattan ska bli grund för vårt nya hus med vidbyggt garage.
För två veckor sedan demolerades källargrunden och murstocken på huset som tidigare stog på tomten.
Det är roligt att köra grävmaskin :)

http://www.youtube.com/watch?v=ErNUEKa71HM

Har precis byggt ett burspråk.

INGENTING ALLS! Det är för kallt, för blött, för mörkt och för otrivsamt ute :)

Fräser upp delar av rabatter och sönderkörd gräsmatta. För att nyanlägga gräsmatta anpassad för AM. Får se hur långt jag hinner innan frosten slår till.

och jag håller på med min carport, de 2 senast dagarna har jag grävt ränna (med spade) till kabel för 2 nedgjutna spottar i carportsens framkant. Takstolarna gjorde jag av 4 mm playwood, sågades 80mm breda och limmades ihop. själva kontruktionen är av 120X120 järnprofil.

carport2001.jpg

carporten005.jpg

Redigerat:
Bygger ut huset. Grunden på plats, murning av undervåningen nästa helg (med inhyrd hjälp). Sen fortsätter jag arbetet själv (en våning till i trä). Hoppas vara klar till våren.

carporten007.jpg

saturnus skrev:
och jag håller på med min carport, de 2 senast dagarna har jag grävt ränna (med spade) till kabel för 2 nedgjutna spottar i carportsens framkant. Takstolarna gjorde jag av 4 mm playwood, sågades 80mm breda och limmades ihop. själva kontruktionen är av 120X120 järnprofil.

[bild]
Spännande takstolar! Är de rundade på utsidan också?

Kurtivan skrev:
INGENTING ALLS! Det är för kallt, för blött, för mörkt och för otrivsamt ute :)
men....man får bita samman, för det är inte kul när det är för svettigt heller. Detta är Skåne, ,vindstilla och 12+:)

Mikael_L
Jag har en bunt utomhus-sysslor och en bunt inomhus-dito. Så jag gör vad vädret känns lämpligast för. :)

Men det har handlat om att vintersäkra byggnaderna och tomten.
Skorstenen och det allra sista på taket blev klart för någon vecka sedan.
Hängrännor på hus och garage likaså.
Har även satt en del fasadpanel i veckan som gick.
Jag tar hand om del virke och nedhugget och gör om till ved.
Städar undan allt som sen är tråkigt att det gömts i snön. Det finns lite kvar.

Vackra dagar med ca +10° i luften är det inte alls oävet att arbeta ute, särskilt om det är vindstilla.

Mikael_L skrev:
Jag har en bunt utomhus-sysslor och en bunt inomhus-dito. Så jag gör vad vädret känns lämpligast för. :)

Men det har handlat om att vintersäkra byggnaderna och tomten.
Skorstenen och det allra sista på taket blev klart för någon vecka sedan.
Hängrännor på hus och garage likaså.
Har även satt en del fasadpanel i veckan som gick.
Jag tar hand om del virke och nedhugget och gör om till ved.
Städar undan allt som sen är tråkigt att det gömts i snön. Det finns lite kvar.

Vackra dagar med ca +10° i luften är det inte alls oävet att arbeta ute, särskilt om det är vindstilla.
Kunde vara kul att få se lite bilder från Dina projekt , Mikael_L

Larsa skrev:
Spännande takstolar! Är de rundade på utsidan också?
Jo det är en svag böj på hela taket, playwood remsorna är 10 till antalet på varje takstol, skulle kunna vara några till.

Råsponten är sedan packad ihop, limmad och skruvad i takstolarna, allt efter egen idè, som vanligt.

45x45-orna i sidorna, är borrade/gängade i fyrkantsjärnen = mycket jobb, som den "vanlige" inte tänker på:blushing:

Redigerat:
Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.